چکیده:
فرایند نظام آموزش گردشگری در ایران جهت تحقق اهداف خود نیازمند دیدگاههای نظری و مدیریتی جدید با رویکرد کارآفرینی است تا امکان ایجاد تغییراتی در شرایط موجود را ایجاد کند. بر این مبنا هدف از پژوهش حاضر، تحلیل مشکلات فرایند این نظام در زمینه کارآفرینی از دیدگاه بازیگران این حوزه است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، اکتشافی – تبیینی و از نظر روش، آمیخته (کیفی-کمّی)، مبتنی بر مصاحبه نیمهساختاریافته با 177 نفر از کارشناسان سازمانهای سیستم عرضه و تقاضای آموزش گردشگری ایران میباشد که بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل شبکه اجتماعی از طریق نرمافزار گفی و شاخصهای مرکزیت درجه، مرکزیت درجه ورودی وزندار و مرکزیت درجه خروجی وزندار تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین مرکزیت درجه که متناظر با مهمترین بازیگر شبکه است، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و سپس دانشگاههای دولتی فعال در حوزه گردشگری میباشد. این نتیجه پس از اعمال برچسبهای مشکلات دارای تفاوتهای معنادار بیشتری شده است. تحلیل مشکلات وضع موجود به کارشناسان این حوزه این امکان را میدهد تا با دانش لازم به تعریف اهداف آتی این فرایند بپردازند و زمینه را برای توسعه همهجانبه، یکپارچه و متعادل این بخش فراهم نمایند.
The process of tourism education system in Iran in order to achieve its goals requires new theoretical and managerial perspectives with an entrepreneurial approach to create the possibility of making changes in the existing conditions. The aim of the current research is to analyze the problems of the process of this system in the field of entrepreneurship from the point of view of actors in this field. The current research is exploratory-explanatory in terms of purpose and mixed (qualitative-quantitative) in terms of method, based on a semi-structured interview with 177 experts from organizations of the supply and demand system of tourism education in Iran, which is a random cluster sampling were chosen. The collected data were analyzed using the social network analysis method through Gephi software and the indices of degree centrality, weighted input degree centrality and weighted output degree centrality. The results of the research showed that the most centrality of the degree, which corresponds to the most important actor of the network, is the Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts, and then the state universities active in the field of tourism. This result has more significant differences after applying the problem labels. Analyzing the problems allows the experts in this field to define the future goals of this process with the necessary knowledge and provide the basis for the comprehensive, integrated and balanced development of this sector.
خلاصه ماشینی:
جدول ٥: نتايج ترسيم شبکه بازيگران -مشکلات درجه درجه ورودي خروجي درجه ضريب برچسب درجه مرکزيت نزديکي ورودي خروجي وزن دار وزن دار وزن دار مدولار وزارت بهداشت ٠ ٢ ٢ ٠ ١٠ ١٠ ٠/٣٢٦٠٨٦٩٥٧ ٢ بنياد مستضعفان ٠ ٧ ٧ ٠ ٣١ ٣١ 0 0/666666667 دانشگاه هاي دولتي ٧ ٠ ٧ ٣٠ ٠ ٣٠ ٠ ٠ دانشگاه هاي پيام نور 0 0 25 0 25 6 0 6 دانشگاه هاي آزاد ٦ ٠ ٦ ٢٥ ٠ ٢٥ ٠ ٠ علمي کاربردي ٦ ٠ ٦ ٢٣ ٠ ٢٣ ٠ ٠ غيرانتفاعي ٦ ٧ 51 28 23 13 0/571428571 1 خدمات اقامتي: هتلها 2 0 5 0 5 1 0 1 فنيوحرفه اي ٢ ٢ ٤ ١٠ ١٠ ٢٠ 0/419354839 2 جامعه تورگردانان ٠ ٥ ٥ ٠ ١٥ ١٥ 0 0/590909091 سازمان بنادر ٠ ١ ١ ٠ ٤ ٤ ٠/٤٠٦٢٥ ٣ سازمان هواپيمايي ٠ ١ ١ ٠ ٤ ٤ ٠/٤٠٦٢٥ ٣ وزارت ورزش ٠ ١ ١ ٠ ٤ ٤ ٠/٤٠٦٢٥ ٣ انجمن راهنمايان تور 0 0/65 29 29 0 6 6 0 تحليل مشکلات فرايند نظام جامع آموزش گردشگري ايران با تأکيد بر رويکرد کارآفريني ــــــ ١٥٣ نمايشگاه ها ٠ ٥ ٥ ٠ ٢٥ ٢٥ 0 0/590909091 کانون ج و اتومبيلراني 3 0/040625 5 5 0 1 1 0 انجمن طبيعت گردي 3 0/40625 4 4 0 1 1 0 انجمن گ الکترونيک 3 0/40625 4 4 0 1 1 0 شرکت راه آهن ٠ ١ ١ ٠ ٥ ٥ ٠/٤٠٦٢٥ ٣ کميته ملي موزه ٠ ١ ١ ٠ ٥ ٥ ٠/٤٠٦٢٥ ٣ کميسيون يونسکو ٠ ٥ ٥ ٠ ٢١ ٢١ 0 0/590909091 وزارت ميراث ١٢ ٥ 69 15 54 17 0/631578947 3 اقامتگاه ها بوم گردي ١ ١ ٢ ٤ ٤ ٨ 0/413793103 1 کسب وکار رستوران ها 1 0 4 0 4 1 0 1 کسب وکار کافيشاپ 1 0 4 0 4 1 0 1 دفاتر مسافرتي ١ ٠ ١ ٤ ٠ ٤ ٠ ١ مرکزيت درجه ورودي نشان ميدهد چه ميزان يال به اين گره وارد شده و مرکزيت خروجي نشان ميدهد چه ميزان يال از آن خارج شده اند.
Ermen تحليل مشکلات فرايند نظام جامع آموزش گردشگري ايران با تأکيد بر رويکرد کارآفريني ــــــ ١٥٥ نرم افزار است .
Entrepreneurship in Education: What, Why, When, How. تحليل مشکلات فرايند نظام جامع آموزش گردشگري ايران با تأکيد بر رويکرد کارآفريني ــــــ ١٥٩ Saarinen, T.