چکیده:
موضوع مشارکت سیاسی گروهها، احزاب و اقلیتها از مهمترین حوزههای زندگی سیاسی در دوران معاصر است. از شاخصهای مردمسالاری، میزان بهرهوری اقلیتها از فضای سیاسی و چگونگی مشارکت در تصمیمسازی و گردش نخبگان است. با توجه به میزان اهتمام نظام سیاسی حاکم به رعایت حقوق اقلیتها، میتوان به میزان برخورداری نظام سیاسی از مردمسالاری پی برد. مشارکت احزاب عربی و فلسطینی در سرزمینهای اشغالی از چالشهای اساسی است که اسرائیل با آن روبهروست؛ و از سویی تمایلی به مشارکت عملی و جدی فلسطینیهای 48 ساکن اراضی در انتخابات نشان نمیدهد؛ و از سوی دیگر چارهای جز تحمل این دامنه گسترده و پذیرش آنان در بخشی از نظام سیاسی خویش ندارد. پرسش پژوهشی اصلی آن است که با وجود همراهی همهجانبه فلسطینیها در انتخاباتمختلف و حضور در کنست، چرا اجازه ورود به ارکان قدرت و مشارکت سیاسی واقعی به آنان داده نمیشود. در فرضیه استدلال میشود که سقف محدود مشخصشده برای مشارکت غیر یهودیان در ساختار سیاسی و مشارکت عمومی در اسرائیل سبب شده است که حتی اگر احزاب عربی فلسطینی رأی گسترده و زیادی را به خود اختصاص دهند، از مزایای قانونی آن که مشارکت واقعی در تصمیمگیری و تصمیمسازی سیاسی است، بهرهمند نخواهند شد. با رویکردی تحلیلی-تبینی، و با استفاده از روش تحلیل مفهومی دادههای کمی و کیفی در مورد عوامل تأثیرگذار دربرگیرنده موانع حقوقی- قانونی، روند مشارکت احزاب عربی با گرایشهای متفاوت (مسیحی، لائیک، اهل سنت، سوسیالیست و کمونیست) در ادوار مختلف کنست، میزان مشارکت فلسطینیها در انتخابات انجام شده در دوره زمانی 2019-1949، گردآوری و تحلیل شدند تا نقش فلسطینیها در ساختار سیاسی اسرائیل ارزیابی شود. یافتههای پژوهش تأیید میکنند که ائتلاف احزاب عربی با یکدیگر و نیز ائتلاف با احزاب برتر یهودی تسهیلکننده ورود آنان به کابینه و مشارکت در امور اجرایی سیاسی سطح بالا نبوده است. پس از تصویب قانون دولت یهودی، دولت اسرائیل نشان داد که در عمل هیچ التزامی حتی به همان مشارکت سطح کم فلسطینیها ندارد. بررسی مشارکت احزاب عربی در کنست و خروجی آن طی پنج دهه اخیر نمایانگر سقف مشارکت رو به کاهش با گرایش بیشتر به احزاب فلسطینی است.
Political participation of groups, parties, and minorities is a major topic of modern politics. Democracy is defined and measured by the use of a score of indicators, including the removal of all legal obstacles for the full representation of all citizens, the fair and equitable access of minorities to political decision-making mechanisms and processes, and governing elite rotation irrespective of ethnic-religious identities. Based on the indices of democracy, the more a political regime and the ruling majority observe the minorities' rights, the higher the rank of the political system would be. Participation of the Arab and Palestinian parties in the occupied territories is a major challenge for Israel. On the one hand, Israel has evaded facilitating real and practical participation of the 48 Arabs and, on the other, it has no option other than tolerating the growing significance of the population of the Arab Israelis in its political system. After the ratification of the Jewish Nationality Bill, Israel has shown very little commitment to Palestinians' minimal participation already in place. The electoral system that informally enforces Knesset membership, compliance with the ruling system, and agreement with the central government literally means the exclusion of the Palestinians from various forms of political participation. Absurdly, the Arab parties' internal coalitions with themselves and with the ruling parties have not been facilitating their reasonable inclusion in political decision-making at the national level.In the present paper, the Arab parties' Knesset participation and outcomes during the past five decades were examined, and Palestinians' political representation in Israeli Parliament were compared and contrasted to that of Israeli and Jewish parties. The main research questions are as follows: 1. What are main Arab political parties in Israel? 2. Why are they not allowed to really influence Israeli politics despite the all-round participation of Palestinians in various elections, and the presence of some Arab representatives in the Knesset? In the hypothesis, it is stated that the disproportional ceiling specified for the participation of non-Jews in the political process in Israel has affected the extent and quality of the influence of the Palestinian Arab parties even if they would gain a large percentage of the popular votes. Using an analytical-explanatory approach, we collect and analyze quantitative and qualitative data on a number of important independent variables including legal obstacles to political participation of Arab parties with different political-religious ideology (e.g., Christian, Sunni, secular, socialist and communist), the level of participation of Palestinians in the Knesset elections held during 1949-2019 time period. The findings confirm that the coalition of Arab parties with each other or with the top Jewish parties had not facilitated their entry into the cabinet or the high-level political executive positions in the government. Following the passage of the Jewish State Law, the Israeli government has demonstrated that it has virtually no commitment to guarantee even the low level of Palestinian participation. The analysis of the participation of Arab parties in the Knesset and its consequences during the last five decades shows a declining influence of these parties as a result of a greater tendency of Israeli government to keep the power of the Palestinian parties in check.
خلاصه ماشینی:
مـشارکت احـزاب عربـي و فلـسطيني در سرزمين هاي اشغالي از چالش هاي اساسي است که اسرائيل با آن روبه روسـت ؛ و از سـويي تمـايلي بـه مـشارکت عملي و جدي فلسطينيهاي ٤٨ ساکن اراضي در انتخابات نشان نميدهد؛ و از سوي ديگر چاره اي جز تحمل اين دامنه گسترده و پذيرش آنان در بخشي از نظام سياسي خويش ندارد.
با رويکردي تحليلي-تبيني، و با استفاده از روش تحليل مفهومي داده هاي کمي و کيفي در مورد عوامل تأثيرگذار دربرگيرنده موانع حقوقي- قانوني، روند مـشارکت احزاب عربي با گرايش هاي متفاوت (مسيحي، لائيک ، اهـل سـنت ، سوسياليـست و کمونيـست ) در ادوار مختلـف کنست ، ميزان مشارکت فلسطينيها در انتخابات انجام شده در دوره زماني ٢٠١٩-١٩٤٩، گردآوري و تحليل شدند تا نقش فلسطينيها در ساختار سياسي اسرائيل ارزيابي شود.
چرا نظام سلطه ، جواب مناسبي بـه مشارکت گسترده فلـسطينيهـا نـداد؛ و ثمـره ايـن بـيتـوجهي احـزاب راسـت و يهـودي بـه فلسطينيها، زمينه را براي فعاليت هاي احزاب عربي و فلسطيني فراهم آورد تا بتوانند موقعيـت کمينه ولي روبه رشد خود را در کنست تثبيت کنند.
فرضيه ايـن پـژوهش آن اسـت کـه سـقف محدود مشخص شده براي مشارکت غيريهوديـان در سـاختار سياسـي و مـشارکت عمـومي در اسرائيل سبب شده است که حتي اگر احزاب عربي فلسطيني رأي گسترده و زيادي را بـه خـود اختصاص دهند، از مزاياي قانوني آن که مـشارکت واقعـي در تـصميم گيـري و تـصميم سـازي سياسي است ، بهره مند نخواهند شد.
نگاهي به مصوباتي که فلسطينيها در آن نقش چشمگيري داشته اند گـواه آن اسـت کـه سـقف سازوکارهاي قانوني براي فعاليت رسمي و قانوني احزاب عربي و فلسطيني در دولت اشـغالگر بسيار اندک در نظر گرفته شده است .
org/content/citizenship-identity-and- political-participation-measuring-attitudes-arab-citizens-israel (Accessed 29 August 2022).
org/content/citizenship-identity-and- political-participation-measuring-attitudes-arab-citizens-israel (Accessed 29 August 2022).