چکیده:
این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی به مطالعة تطبیقی شیوههای ارائة جزئیات در بافت متنی تجارب عرفانی صوفیه در متون منتخب دورة کشف و شهود پرداخته است. هر یک از صوفیه در جایگاه «تجربهگر» تحت تأثیر غلبة یکی از نقشهای زبان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به بازنمایی تجارب عرفانی خود در حالات مختلفی اعم از بیداری، خواب و حالتی بین خواب و بیداری پرداختهاند. «جزئیات یا عناصر پیرامونی» به عنوان یکی از ارکان فرعی جمله، نقش بارزی در زمینة انتقال اندیشة نویسنده به مخاطب، ترسیم فضای تجارب و همراه ساختن مخاطب با جریان روایت بر عهده دارند. اغلب این تجارب بر مبنای درخواست گروهی از مریدان از بزرگان تصوف به نگارش درآمدهاند. بنابراین به نظر میرسد در فرآیند نگارش این تجارب آنچه در مرتبة نخست اهمیت دارد، «دیدگاه مخاطب نسبت به متن» است؛ در مراتب بعد نیز عواملی مانند «محتوا و مراحل تجارب» و «زاویة دید روایت» در شیوة کاربرد این عناصر بطور کامل تأثیرگذار هستند. روش نویسندگان در شیوة ارائة جزییات، بر چگونگی کاربرد فرآیندهای زبانی در جریان روایت تجارب عرفانی تأثیری مستقیم دارد؛ به این معنا که برخی از فرآیندها ظرفیت بیشتری برای بیان جزییات دارند. فرآیندهای مادی و ذهنی در مقایسه با فرآیندهای رابطهای امکان بیشتری را برای مطرحکردن جزییات رویدادها در اختیار نویسنده قرار میدهند. در بافت متنی متون عرفانی دورة کشف و شهود، در میان نقشهای زبان، «نقش ترغیبی» و «نقش ارجاعی» مهمترین عوامل تعیینکننده در شیوة بازنمایی تجارب عرفانی و ارائة جزییات آنها به شمار میروند.
This descriptive-analytical study is a comparative study of the methods of providing details in the textual context of Sufi mystical experiences in selected texts of the period of discovery and intuition. Each of the Sufis, as an "experiencer", under the influence of the dominance of one of the language maps, has directly or indirectly represented their mystical experiences in various states, including awakening, sleep, and the state between sleep and wakefulness. "Details or peripheral elements" as one of the sub-elements of the sentence, play a significant role in transmitting the author's thought to the audience, drawing the space of experiences and connecting the audience with the narrative flow. Most of these experiences were written at the request of a group of followers of the great Sufis. Therefore, it seems that in the process of writing these experiences, what is important in the first place is the "audience's view of the text"; In later stages, factors such as "content and stages of experiences" and "perspective of the narrative" are completely influential in the way these elements are used. The method of the authors in the way of presenting details has a direct effect on how linguistic processes are used in the narration of mystical experiences; This means that some processes have more capacity to express details. Material and mental processes, compared to relational processes, give the author more opportunity to discuss the details of events. In the textual context of mystical texts of the period of discovery and intuition,..
خلاصه ماشینی:
متون مکتب کشف و شهود، تجارب عرفاني صوفيه ، فرانقش انديشگاني، شيوه هاي ارائۀ جزييات ١- مقدمه عارف در جريان سير و سلوک و دستيابي به کـشف و شـهود ميـان خـود، طبيعـت و خـدا، روابط و پيوندهايي برقرار ميکند و به افق هايي وراي افق هاي اين جهاني دسـت مـييابـد و امري ماوراي استدلال و عقل براي او منکشف ميشود.
انواع عناصر پيراموني در بافت متني تجارب عرفاني روزبهان بقلي (رجوع شود به تصویر صفحه) ٥-٢ رسالة لوايح عين القضات همداني ؛ بازنمايي شاعرانة حالت عشق شهودي رسالۀ لوايح يکي از آثار برگزيده در بستر مکتب عرفـاني «کـشف و شـهود» اسـت کـه در تبيين «مراتب مکاشفه » نگاشته شده است .
0/) A Comparative Study of Methods of Presenting Details in the Context of Sufi Mystical Experiences in the Texts of Revelation 1 and Intuition School, Based on “Ideational Metafunction” Fereshteh Miladi2 Abbasali Vafaei3 Received: 2022/05/09 Accepted: 2022/08/29 Abstract Mystical experiences, which are also referred to as “religious experiences”, are obtained in the form of non-acquired and direct knowledge through self- cultivation, meditation, and negation of thoughts within the framework of religious rules and teachings.
This research, by adopting a descriptive-analytical method and relying on ideational metafunction in Halliday’s functional approach, has comparatively examined the ways of presenting details in the textual context of Sufi mystical experiences in the selected texts of revelation and intuition school.
Keywords: The texts of Revelation and Intuition school, Sufi mystical experiences, Ideational metafunction, Methods of presenting details.