چکیده:
هدف پژوهش حاضر، خوانش عوامل کلیدی موفقیت در بازآفرینی سکونتگاههای پیراشهری با تأکید بر ذینفعان نهایی در چهاردانگه میباشد. پژوهش حاضر، ازنظر هدف، کاربردی و بنیادی و دارای ماهیت تفسیری و تحلیلی و ازنظر روش، در گروه پژوهشهای کمی و کیفی قرار دارد. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز از روش گراند تئوری و مدلهای ترکیبی (EDAS و FBMW)، استفاده شد. نتایج در بخش کیفی (گراند تئوری) نشان داد، 5 مقوله ظرفیتسازی، کنش مشارکتی، مردمگرایی و دوری از دولتیزدگی در سازمانهای بازآفرینی، نگاه سختافزارانه و تدوین یک چارچوب قانون مشخص، آگاهی و دانش بازیگران طرحهای بازآفرینی، از واحدهای معنایی استخراج شد. در نهایت، نتایج مدل EDAS بهمنظور رتبهبندی مقولات نشان داد، مقوله مردمگرایی و دوری از دولتیزدگی در سازمانهای بازآفرینی با مقدار وزن نهایی 99/0، بالاترین رتبه و بیشترین اولویت را به خود اختصاص داده است، و نگاه سختافزارانه و تدوین یک چارچوب قانونی مشخص با مقدار وزن 011/0، پایینترین رتبه و کمترین اولویت را شامل شده است. همچنین بر اساس نتایج مدل FBMW در مقوله ظرفیتسازی، واحد معنایی مشارکت ذینفعان با مقدار وزن 089/0، در مقوله کنش مشارکتی، واحد معنایی مشارکت نیروی انسانی با مقدار وزن 093/0، در مقوله مردمگرایی و دوری از دولتیزدگی در سازمانهای بازآفرینی، واحد معنایی تمرکززدایی با مقدار وزن 094/0، در مقوله نگاه سخت افزارانه و تدوین یک چارچوب قانونی مشخص، واحد معنایی عدم نگاه نرمافزاری به موضوع بازآفرینی با مقدار وزن 083/0، در مقوله آگاهی و دانش بازگیران طرحهای بازآفرینی، واحد معنایی آموزش ذینفعان با مقدار وزن 085/0، بیشترین رتبه و بالاترین میزان اولویت را به خود اختصاص داده است.
In terms of purpose, the present research is applied and insightful and has an interpretive and analytical nature, and in terms of method, it is in the group of quantitative and qualitative researches. Grand theory method and hybrid models (EDAS and FBMW) data analysis. The results in the qualitative part showed, 5 categories of capacity building, participatory action, populism and avoidance of govt in regeneration organizations, hard look and development of a specific legal framework, awareness and knowledge of actors of regeneration projects. , was extracted from semantic units. Finally, the results of the EDAS model in order to rank the categories showed that the category of populism and avoidance of government in regeneration organizations with a final weight value of 0.99 has been assigned the highest rank and the highest priority. And the hardware look and development of a specific legal framework with a weight value of 0.011, the lowest rank and the lowest priority are included. Also, based on the results of the FBMW model, in the category of capacity building, the semantic unit of stakeholders' participation with a weight of 0.089, in the category of cooperative action, the semantic unit of human power participation with a weight of 0.093, in the category of populism and distance from the government. In regeneration organizations, the semantic unit of decentralization with a weight value of 0.094, in the category of hardware view and the formulation of a specific legal framework, the semantic unit of lack of software view on the issue of regeneration with a weight value of 0.083, in the category of awareness and The knowledge of the participants of regeneration projects, the semantic unit of the education of the beneficiaries with a weight value of 0.085, has been assigned the highest rank and the highest level of priority.
خلاصه ماشینی:
104 مجله توسعه فضاهاي پيراشهري دوره چهارم ، شماره دوم ، پاييز و زمستان ١٤٠١، پياپي ٨ شفيعي دستجردي و صادقي (١٣٩٦)، در پژوهشي تحت عنوان ، بررسي تحقق پذيري طرح هاي بازآفريني بافت فرسوده شهري به روش تلفيقي تحليل شبکه اي-کارت امتيازي متوازن نمونه موردي: بافت فرسوده زينبيه اصفهان ، به اين نتايج دست يافتند، عوامل مؤثر در عدم توفيق اقدامات دفتر محلي زينبيه شامل : روند کند اجرايي شدن ماده ٩ قانون حمايت از احياء بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده و ناکارآمد شهري، زمان بسيار زياد تصويب در کميسيون موضوع ماده ٥، اعمال نشدن سياست هاي تشويقي، عدم اختصاص تسهيلات و بودجه موردنياز و عدم واگذاري اختيارات لازم توسط شهرداري اصفهان به اين دفتر است .
نتايج رتبه بندي و اهميت هر يک از واحدهاي معنايي و مقولات رديف مقوله مدل EDAS رتبه واحد معنايي مدل رتبه FBMW asi nsni nspi 1 ٠/٠٦ ٠/٠٥٦ ٠/٠٤٣ ٣ مشارکت ذينفعان ٠/٠٨٩ ١ ظرفيت سازي توسعه سازماني ٠/٠٧٦ ٣ شبکه سازي اجتماعي ٠/٠٨٤ ٢ 2 ٠/٠٨ ٠/٠٧٦ ٠/٠٥٦ ٢ مشارکت نيروي انساني ٠/٠٩٣ ١ کنش مشارکتي مشارکت مالي ٠/٠٧٨ ٥ مشارکت اجرايي ٠/٠٨٧ ٣ مشارکت فکري ٠/٠٨١ ٤ افزايش انگيزه براي مشارکت ٠/٠٩١ ٢ مردم 3 ١ ٠/٩٨ ٠/٩٩ ١ تمرکززدايي ٠/٠٩٤ ١ الگوي ثابت براي بازآفريني ٠/٠٧٨ ٤ هماهنگي بين عوامل اجرايي ٠/٠٩١ ٢ 112 مجله توسعه فضاهاي پيراشهري دوره چهارم ، شماره دوم ، پاييز و زمستان ١٤٠١، پياپي ٨ مردم گرايي و دوري از حکمروايي خوب شهري ٠/٠٨٧ ٣ دولتيزدگي در سازمان هاي بازآفريني 4 ٠/٠٤ ٠/٠٤٣ ٠/٠١١ ٥ عدم نگاه نرم افزاري به موضوع ٠/٠٨٣ ١ نگاه سخت افزارانه و تدوين بازآفريني يک چارچوب قانوني مشخص قوانين و مقررات در زمينه ٠/٠٧٨ ٢ بازآفريني ٥ آگاهي و دانش بازگيران ٠/٠٥ ٠/٠٥١ ٠/٠٢٣ ٤ آموزش ذينفعان ٠/٠٨٥ ١ طرح هاي بازآفريني دانش و مهارت مديران ٠/٠٨٣ ٢ منبع : يافته هاي تحقيق ، ١٤٠١ نمودار١.