چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی تحلیلی سیستمهای مدیریت دوره در نظام آموزش الکترونیک میباشد. روششناسی مورد استفاده در این مقاله از نظر مبانی فلسفی دارای پارادایم اثباتگرایی، براساس نوع تحقیق؛ کاربردی، براساس رویکرد اصلی تحقیق؛ استقرایی و بر اساس روش؛ آمیخته (کیفی- کمی) است. جامعه آماری، شامل متخصصان فناوری اطلاعات است که با سیستمهای مدیریت دوره در نظام مدیریت یادگیری آشنایی دارند و زمینه تحصیلی آنها مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات است. در این مقاله از روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب عناصر نمونه استفاده شده است. روش نمونه گیری بکار رفته از نوع گلوله برفی میباشد که تا دستیابی به اشباع ادامه یافته است. بنابراین، خبرگان مورد مطالعه در این مقاله شامل 15 نفر میباشند. پس از شناسایی شاخصهای ارزیابی سیستمهای مدیریت دوره، با پیادهسازی روش دلفی فازی، 10 شاخص مقیاسپذیری، انطباقپذیری، دسترسی، اجرا، قابلیت انعطاف، کارایی، تعامل کاربران، حریم خصوصی/امنیت، دقت و فرایندهای یادگیری به ترتیب به عنوان شاخصهای نهایی ارزیابی انتخاب شدند که در مرحله بعد اهمیت آنها بر اساس روش سوآورا مشخص گردید. سپس این شاخصها مبنای ارزیابی سیستمهای مدیریت دوره مناسب (برای بکارگیری در مقیاس گسترده) قرار گرفتند. بر اساس نتایج، Moodle، OpenEdx و Blackboard به ترتیب به عنوان مناسبترین سیستمهای مدیریت دوره در نظام مدیریت یادگیری انتخاب شدند.
The aim of this study is an analytical investigation of course management systems in electronic education system. The present study has a positivist paradigm in terms of philosophical foundations, based on the type of research is applied, based on the main research approach is inductive and based on method is a mix (qualitative – quantitative research). The statistical population includes IT professionals who are familiar with course management systems in learning management system and their field of study is related to information technology. In the present study, purposive sampling has been used to select the sample elements. The sampling method used is snowball type (introduction of other experts by primary experts) which will continue until saturation is achieved. The number of experts studied in this study includes 15 people. After identifying the evaluation indicators of course management systems in the field of learning, by conducting the Delphi fuzzy method, 10 indicators of scalability, adaptability, accessibility, execution, flexibility, efficiency, user interaction, privacy/ security, accuracy and learning processes were selected as the final indicators of evaluation, which in the next step, their importance was determined based on the SWARA method. Then, these indicators were used as a basis for evaluating 5 appropriate content management systems for large-scale application in future. Based on the results, Moodle, OpenEdx and Blackboard were selected as the most suitable systems, respectively.
خلاصه ماشینی:
پس از شناسايي شاخص هاي ارزيابي سيستم هاي مديريت دوره ، با پياده سازي روش دلفي فازي، ١٠ شاخص مقياس پذيري، انطباق پذيري، دسترسي، اجرا، قابليت انعطاف ، کارايي، تعامل کاربران ، حريم خصوصي/امنيت ، دقت و فرايندهاي يادگيري به ترتيب به عنوان شاخص هاي نهايي ارزيابي انتخاب شدند که در مرحله بعد اهميت آن ها بر اساس روش سوآورا مشخص گرديد.
با وجود مجموعه چالش هايي که پيشرفت هاي تکنولوژيک در زمينه پياده سازي فناوري اطلاعات ايجاد نموده اند ( & Granic ٢٠١٩ ,Marangunic)، سيستم هاي مديريت يادگيري (LMS) موجب گرديده اند که بدون توجه به دسته بنديهاي فرهنگي يا مالي، فرصت عادلانه اي براي آموزش در اختيار همگان قرار گيرد (٢٠١٩ ,.
اين سيستم ها شکل پيشرفته اي از مفهوم يادگيري الکترونيکي هستند که از فرمت هاي ديجيتالي مختلف و ابزارهاي ارتباطي براي ارائه درس در يک محيط ترکيبي استفاده ميکنند (٢٠١٨ ,Bolliger &Martin ) و ابزار مناسبي براي اندازه گيري مشارکت ، درگيري يا سهل انگاري فراگيران در طول دوره ارائه ميدهند (٢٠٢٢ ,Samavedham &Tan ).
با مطالعه مباني نظري مشخص مي گردد که در رابطه با ارزيابي سيستم هاي مديريت محتوي و مديريت دوره در نظام آموزش يادگيري بررسي مقايسه اي صورت نگرفته است که مبين نوآوري تحقيق در اين حوزه است .
بر اساس نتايج حاصل شده از روش واسپاس ، از ميان سيستم هاي مديريت محتوا Moodle با وزن نرمال شده ٠/٢٣١ رتبه نخست بين CMS هاي تحت بررسي در اين پژوهش را به خود اختصاص داده است .
Utilization of Learning Management Systems (LMSs) in higher education system: A case review for Saudi Arabia.