چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و واکاوی عوامل ترغیب معلمان به مشارکت در برنامه معلم پژوهنده و ارائه راهکارهای عملی و اولویت بندی راهکارها اجرا شد. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان مقطع ابتدایی زن و مرد استان سیستان و بلوچستان تشکیل دادند. نمونه پژوهش برای بخش کیفی 43 نفر و برای بخش کمی شامل 379 نفر بودند که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها برای بخش کیفی شامل مصاحبه ساختار یافته و گروههای کانونی و برای بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از t تک نمونهای و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها نشان دادند ابتدا راهکارهای آموزشی و سپس راهکارهای سازمانی، مهمترین راهکارهای عملی ترغیب معلمان برای شرکت در برنامه معلم پژوهنده هستند، راهکارهای مربوط به پشتیبانی مدرسه نیز کمترین اولویت را نزد معلمان در این زمینه داراست (Chi-Square= 952/748 , Sig= 0/000). به بیان دیگر، عوامل سازمانی و عوامل آموزشی میتوانند انگیزاننده های بالاتری نسبت به عوامل انگیزشی-مالی و پشتیبانی مدرسه جهت مشارکت معلمان در برنامه معلم پژوهنده باشند.
The present study was conducted with the aim of identifying the factors motivating teachers to participate in the teacher-researcher program and providing practical solutions and prioritizing solutions. The research method was mixed (qualitative and quantitative). The statistical population of the study consisted of all male and female primary school teachers in Sistan and Baluchestan province. The research sample consisted of 43 people for the qualitative section and 379 people for the quantitative section who were selected by multi-stage cluster sampling method. Data collection tools for the qualitative part included structured interviews and focus groups and for the quantitative part a researcher-made questionnaire. Data were analyzed using one-sample t-test and Friedman test. The results of data analysis showed that first educational strategies and then organizational strategies are the most important practical strategies to encourage teachers to participate in the teacher-researcher program. Strategies related to school support also have the lowest priority among teachers in this field. (Chi-Square = 952/748, Sig = 0/000). In other words, organizational and educational factors can be higher motivators than motivational-financial factors and school support for teachers' participation in the teacher-researcher program.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل داده ها نشان دادند ابتدا راهکارهاي آموزشي و سپس راهکارهاي سازماني، مهم ترين راهکارهاي عملي ترغيب معلمان براي شرکت در برنامه معلم پژوهنده هستند، راهکارهاي مربوط به پشتيباني مدرسه نيز کمترين اولويت را نزد معلمان در اين زمينه داراست (٠/٠٠٠= Sig، ٩٥٢٧٤٨=Chi-Square).
(James & Augustin, 2018) در راستاي همگام شدن با پيشرفت هاي جهاني در آموزش و يادگيري، رويکرد معلم پژوهنده به عنوان حرکتي فعال توسط مديران ، معلمان و برنامه ريزان تعليم و تربيت از سال ١٣٧٥ به منظور ارتقاي مهارت هاي پژوهشي در ميان معلمان و تشويق معلمان و کارگزاران آموزشي به انجام پژوهش حين عمل براي يادگيري و بهبود مشکلات آموزشي و يادگيري، موردتوجه و حمايت قرار گرفته است .
اين موانع شامل : موانع مديريتي، ضعف اطلاع رساني ، ضعف توانايي پژوهشي معلم ، مشکلات ارزشيابي، نارسايي دوره هاي آموزشي، موانع سازماني و ضعف محتواي آموزشي (نامداري و همکاران ، ١٣٩٢)، موانع اقتصادي-مالي، فرهنگي-اجتماعي، ارتباطي اطلاع رساني ، انساني انگيزشي و ساختاري مديريتي (رضايي، ١٣٩٥)، موانع روش شناسي ، ويژگيهاي فردي، موانع سازماني، موانع قانوني و اجرايي (کشت ورز و همکاران ، ١٣٩٦)، گسترش عدم صداقت علمي، عدم وجود انگيزه ، عدم وجود فرهنگ پژوهش و پژوهشگري، کيفيت پايين دوره هاي آموزشي و فقدان تسلط معلمان ، عدم دسترسي به منابع و امکانات لازم ، نبود نگرش مثبت در بين مسئولان و معلمان نسبت به اقدام پژوهي (فياض و همکاران ، ١٣٩٨)، عدم فرهنگ پژوهشي و نداشتن خودکارآمدي پژوهشي در دوران تحصيلات (حيدري و همکاران ، ١٣٩٨)، فرصت ها و امکانات لازم (٢٠١٢ ,Scidvoon) و گوشه گيري، عدم اعتمادبه نفس ، مقاومت در برابر تغيير و فقدان آموزش هاي خاص (٢٠٠٨ ,Koutselini) گزارش شده است .