چکیده:
با ورود به عصر اطلاعات و توسعه فناوریهای جدید و ایجاد یادگیری های شبکه ای، نظریه یادگیری ارتباطگرایی به وجود آمد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی طراحی آموزشی متناسب با این رویکرد است. برای دستیابی به مقوله های الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شدَ. به این صورت که ابتدا منابع مرتبط با این موضوع مطالعه شدند و سپس مقولهبندی انجام شد و سپس از دل مقولهها، مقولههای فرعی و اصلی الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی استخراج شدند. جامعه آماری شامل کلیه مقالات، کتابها، مجلات، سایتهای اینترنتی در مورد نظریه ارتباطگرایی بودند که به شکل نظری نمونههایی از آنها انتخاب شدند. برای مشخص شدن ترتیب و توالی مقوله های الگو و شکل الگوی طراحی آموزشی با ۷ نفر از متخصصین تکنولوژی آموزشی مصاحبه شد. براساس این پژوهش الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی طراحی شد که به نسبت الگوهای پیشین الگوی مشخص تر و دارای جزئیات بیشتر بوده که هم از نظر مفهومی و هم اجرایی قابل استفاده برای طراحان آموزشی مختلف می باشد.
With the entry into the information age and the development of new technologies and the creation of networked learning, the theory of connectivism learning was born. The aim of the current research is to design an educational design model that fits this approach. Inductive qualitative content analysis method was used to obtain the categories of connectivism educational design model. In this way, first the sources related to this issue were studied and then categorization was done, and then from the categories, sub-categories and main categories of connectivism-oriented educational design model were extracted. The statistical population included all the articles, books, magazines, and internet sites about the theory of connectivism, from which samples were theoretically selected. In order to determine the order and sequence of the model categories and the shape of the educational design model, 7 educational technology experts were interviewed. Based on this research, a connectivism-oriented educational design model was designed, which is more specific and has more details than the previous models, which can be used for different educational designers both conceptually and operationally.
خلاصه ماشینی:
توسعه اجتماعي در طراحي محيط هاي يادگيري ارتباط گرا ارزشيابي و نظارت از بالا به پايين سير ميکند يعني در ابتدا لازم است کنترل بالاتري از طرف معلم يا مسئولين شبکه ، بر شبکه يادگيرندگان و منابع اطلاعاتي و ...
مراحل طراحي آموزشي بر اساس اين مدل عبارت اند از: 2 تحليل و اعتبار يابي طراحي شبکه و زيست بوم 3 چرخه يادگيري و دانش ارتباطي 4 5 بازبيني و ارزشيابي سيستم 6 عوامل فشار درواقع ميتوان گفت که الگوي طراحي آموزشي AEASI يک الگوي مناسب براي طراحي محيط هاي ارتباط گرا بوده ولي براي طراحان آموزشي مبتدي الگوي مبهم و کلي به نظر برسد.
يکي ديگر از الگوهاي طراحي آموزشي ارتباط گرايي، الگوي طراحي زيست بوم هاي يادگيري رضايي و همکاران (١٣٩٣) است .
براي مشخص شدن مقوله هاي الگوي طراحي آموزشي ارتباط گرايي از روش تحليل محتواي کيفي استفاده گرديد.
در اين قسمت به تفکيک تحليل مربوط به هر يک از سؤال هاي پژوهشي آورده شده است : مقوله هاي الگوي طراحي آموزشي ارتباط گرا چيست ؟ براي تحليل داده هاي کيفي از تحليل محتواي استقرايي بهره گرفته شد.
در اين راستا در پژوهش حاضر بر اساس يک شيوه ي تحليل محتواي استقرايي و مصاحبه با متخصصين ، يک الگوي طراحي آموزشي براي طراحي محيط هاي ارتباط گرا معرفي گرديد.
تحليل محتواي کيفي نظريه ارتباط گرايي و ارائه الگوي مفهومي طراحي زيست بوم هاي يادگيري.
Experiential writing through connectivism learning theory: a case study of English language students in oman higher education.
Connectivism: A learning theory for a digital ag.