چکیده:
در دنیای معاصرصنعت همواره در حال پیشرفت خودرو تاثیرات و تغییرات زیادی در کسب و کار های مرتبط با خودرو ایجاد کرده و این تغییرات و جریان های درآمدی حاصل از آن همواره در حال توسعه و تبدیل شدن به الگوهای کسب و کار جدیدی در جامعه هستند. این تغییرات، تاثیرات گسترده ای بر خدمات مرتبط با خودرو از جمله صنعت بیمه برجای خواهد گذاشت. از این رو پیش بینی وضعیت بازار کسب و کار بیمه ای بعد از ظهور خودروهای هوشمند در ایران اهمیت ویژه ای پیدا می کند. این پژوهش با نگاهی به آینده در جهت شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های اثر گذار بر صنعت بیمه بعد از ظهور خودروهای هوشمند بوده تا با روشنگری نسبت به محیط آینده صنعت بیمه، در صدد رویارویی بهتر با نیازهای جدید مشریان و محیط های رقابتی برآیند، از این رو با استفاده از روش دلفی نظرات ۱2 نفر از خبرگان صنعت بیمه (کارشناسان بیمه در خراسان رضوی) اخذ شد و نتایج نشان داد که بیشترین تغییرات صنعت بیمه، بعدازظهور خودروهای هوشمند از نگاه صاحب نظران عبارتست از: 1- ایجاد تغییرات در اکوسیستم جابجایی 2- در اکوسیستم کسب و کار 3- در سرنوشت شغل بیمه گری 4- کنترل و حفظ شغل بیمه گری 5- شرایط بیمه شخص ثالث 6- نوع یا کلوز های بیمه ای و 7- خدمات خودرویی.
In the contemporary world, the ever-evolving industry of automobiles has created many effects and changes in automotive-related businesses, and these changes and the resulting revenue streams are constantly evolving and becoming new business models in society. These changes will have far-reaching implications for automotive-related services, including the insurance industry. Therefore, predicting the situation of the insurance business market after the advent of smart cars in Iran is of particular importance. This study looks to the future in order to identify the dimensions, components and indicators affecting the insurance industry after the advent of smart cars to clarify the future environment of the insurance industry, to better meet the new needs of customers and competitive environments. Therefore, using the Delphi method, the opinions of 12 insurance industry experts (insurance experts in Khorasan Razavi) were obtained and the results showed that the most changes in the insurance industry after the advent of smart cars from the experts' point of view are: 1- Making changes in Transfer ecosystem 2- In business ecosystem 3- In the fate of insurance business 4- Control and maintenance of insurance job 5- Third party insurance conditions 6- Type or insurance clauses and 7- Car services.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با نگاهي به آينده در جهت شناسايي ابعاد، مولفه ها و شاخص هاي اثر گذار بر صنعت بيمه بعد از ظهور خودروهاي هوشمند بوده تا با روشنگري نسبت به محيط آينده صنعت بيمه ، در صدد رويارويي بهتر با نيازهاي جديد مشريان و محيط هاي رقابتي برآيند، از اين رو با استفاده از روش دلفي نظرات ١٢ نفر از خبرگان صنعت بيمه (کارشناسان بيمه در خراسان رضوي ) اخذ شد و نتايج نشان داد که بيشترين تغييرات صنعت بيمه ، بعدازظهور خودروهاي هوشمند از نگاه صاحب نظران عبارتست از: ١- ايجاد تغييرات در اکوسيستم جابجايي ٢- در اکوسيستم کسب و کار ٣- در سرنوشت شغل بيمه گري ٤- کنترل و حفظ شغل بيمه گري ٥- شرايط بيمه شخص ثالث ٦- نوع يا کلوز هاي بيمه اي و ٧- خدمات خودرويي .
در اين راستا سوالات زير در اين پزوهش مورد بررسي قرار مي گيرد: ١-عمده تغييرات در بازار کسب و کار بيمه اي بعدازظهور خودروهاي هوشمند چيست ؟ ٢- شرايط بيمه شخص ثالث و بدنه بعد از ظهور خودروهاي هوشمند به چه صورت خواهد بود؟ ٣- نوع و يا کلوز هاي بيمه اي خودرو در آينده بعد از ظهور خودروهاي هوشمند دستخوش چه تغييراتي مي شوند؟ ٤- سرنوشت شغل بيمه گري پس از ظهور خودروهاي هوشمند چه خواهد بود؟ ٥- اکوسيستم جابجايي و قوانين بعد از ظهور خودروهاي هوشمند چه تغييري مي کند؟ 1Putz, Murphy, Mullins, O’Malley ٦- خدمات خودرويي آينده و تغييرات احتمالي آن بعد از ظهور خودروهاي هوشمند چه تفاوتي خواهند نمود؟ ٧- اکوسيستم کسب و کار مرتبط با خودرو بعد از ظهور خودرو هاي هوشمند دچار چه تغييراتي مي شود؟ روش شناسي تحقيق اين پژوهش از حيث هدف کاربردي و در قالب مطالعات کمي انجام شده است ، لذا با استفاده از روش دلفي به شيوه نظرسنجي الکترونيکي از نرم افزار اول فرم جهت تکميل روند اين مطالعه استفاده شده است .