چکیده:
هدف: علیرغم انعکاس فراوان مسئلهی «انقلابی» بودن و عمل کردن در گفتمان حاکم بر کشور ما، مبادی نظری این نوع مواجهه با مسائل اجتماعی- سیاسی هنوز از آموزه های دینی و اسلامی در حد اندکی استخراج شده است. مقاله حاضر به دنبال چارچوب بندی مفهومی بعضی عوامل مبنایی- تربیتی کنش انقلابی در انسانها بر اساس این آموزه ها میباشد، در قالبی تطبیقی با مفاهیم علوم انسانی و اجتماعی مدرن. روششناسی پژوهش: روش مقاله متکی بر تأمل اجتهادی و تفسیری نگارنده بر روی گفتمان اسلامی و در قالب عناصر تحلیل گفتمان به حساب می آید، به شیوه ای تطبیقی با چهارچوبی از دوگانه های مفهومی مستخرج از گفتمان های موجود حول معنای کنش انقلابی؛ و در ضمن استناد به مدارکی اجمالی از منابع دست اول اسلامی و اندیشه متفکرین. یافته ها: چارچوب مفهومی عوامل تقویت کنندهی شخصیت و کنش انقلابی در گفتمان اسلامی از منظر استنباطی مقاله شامل موارد ذیل می شود: «ضدیت» بنیادین و شدید دین با برخی امور و جماعات انسانی، ارتقای «جمعگرایی» و مسئولیت مندی اجتماعی انسان، ارتقای «آرمان گرایی» غیرمادی و فرادنیایی او، تقویت «عملگرایی» و ارادهی انسانی، تقویت نگاه «انسان مدار» و خدامحور برای رقم زدن تحولات اجتماعی، افزایش «استقلال» متدینین از عرف ها و زمینه های منفی و انفعالی اجتماعی، «سیاست گرایی» دین و توجه زیاد به قدرت و ولایت سیاسی- اجتماعی. نتیجهگیری: عوامل مذکور، در مکاتب تربیتی- انقلابی دیگر مرسوم در جهان و یا معنویت های غیر اسلامی، مفقود یا کم رنگ می باشند.
While much reflected being revolutionary and revolutional acting in the Iranian ruling discourse, however its theoretical bases and potentials in respect to socio-political issues are low deducted from our religious teachings. The subject of this article is framing some of basic & cultural parameters of man revolutionary action, based on religious & Islamic teachings. The article in method is deductive and Interpretative, mostly uses parameters of discourse analysis; in form of a framework of concept dichotomies around meaning of revolutionary action, by analysis of revolutionary-critical discourses of the modern West. Then in a comparative aspect, the religious & Islamic discourse is reinterpreted on the basis of given dichotomies, resulting in the subject perception. In this regard, schematic documentation follows, from Islamic first-handed authorities as well as thoughts of some contemporary revolutionary Iranian theorists. Concept framework of parameters improving revolutionary action and personality in the Islamic discourse from the article point-view includes: basic and intense “opposition” of religion to some human groups and phenomena like disbelief and oppression, improving human “collectivism” and social responsibility, improving spiritual, ultra-mundane “idealism”, improving human “activism” and free will, improving “humanistic” and God-centered vision in determining social trends, improving human “independence” of social passive customs and contexts, religion “politicism” and much attention to power and socio-political dominance (vilayah). These factors are missed or shortened in the other common revolutionary-cultural schools or non-Islamic spiritualties.