چکیده:
هدف از انجام این پژوهش شناسایی و احصاء خلاء های سیاستی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. روش پژوهش کیفی از نوع فراترکیب است جامعه تحقیق پزوهش های انجام شده در طول یک دهه از سال 1390 تا 1400 می باشد که تعداد 40 مقاله به طور هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها فیش برداری است که همزمان با فرایند جمع آوری اطلاعات، یافته های حاصله دسته بندی، کدگذاری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصله حاکی از این است که ظرفیت های مغفول سیاسی در سند متمرکز بر عدم باور مندی سیاستگذاران به پدیده تحول، عدم استفاده بهینه از ظرفیت نهادهای فرا قوه ای، ضعف نگاه آینده گرایانه، ضعف پاسخگویی وتعهد به اجرااست.ظرفیت های مغفول اجتماعی متمرکز بر ضعف فرایند گفتمان سازی، توافق جمعی، تعاملات اثر بخش درون دستگاهی و برون دستگاهی است. ظرفیت های مغفول فرهنگی متمرکز بر ضعف پاسداشت فرهنگ ملی، تکثر و تعامل فرهنگی و ضعف سواد فرهنگی ونهایتا ظرفیت های مغفول آموزشی متمرکز برکم توجهی به آموزش همه جانبه و پایدارو کم توجهی به نقش فرد در هویت سازی است. از آن جایی که آشنایی سیاست گذاران و برنامه ریزان با ظرفیت های مغفول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقش تعیین کننده آن ها درموفقیت نظام تعلیم وتربیت درچرخه سیاستگذاری بسیار موثراست، از این رواتخاذ رویکرد جامع و یکپارچه،فاصله گرفتن از نگاه بخشی به ابعاد مختلف تربیت، برخورد متوازن و همه جانبه با کلیه ابعاد حوزه تعلیم و تربیت و حوزه های مغفول لازم و ضروری است.
The purpose of this study is to identify and enumerate the policy gaps in the document of fundamental change in education.The qualitative research method is meta-combinedThe research population is the researches conducted during a decade from 1390 to 1400 that 40 articles were purposefully selected.The data collection tool is a receipt that was categorized, coded and analyzed at the same time as the data collection process.The findings indicate that the neglected political capacities in the document focus on the policy makers' disbelief in the phenomenon of change.Lack of optimal use of the capacity of supranational institutions,Weak futuristic outlook,Weakness is accountability and commitment to performance.Neglected social capacities focused on the weakness of the discourse-building process,Collective agreement is effective interactions within and outside the system.Neglected cultural capacities focused on the weakness of national culture protection,Cultural pluralism and interactionAnd poor cultural literacyFinally, neglected educational capacities focus on lack of attention to comprehensive and sustainable education and lack of attention to the role of the individual in identity building.Since the familiarity of policy makers and planners with the neglected capacities of the document of fundamental transformation of education and their decisive role in the success of the education system in the policy cycle is very effective,From these narrators, taking a comprehensive and integrated approach,Distancing oneself from a partial view of different dimensions of education,A balanced and comprehensive approach to all aspects of the field of education and neglected fields is necessary.