چکیده:
دوازدهمین و آخرین جانشین پیامبر اکرم (صلی الله علیه) و پیشوای امت اسلامی، حضرت حجة بن الحسن العسکری، مهدی موعود(علیه السلام) است. عالمان شیعه برای اثبات وجود و امامت آن حضرت دلایل بسیاری اقامه کردهاند. یکی از این دلایل، استدلال به روایات مربوط به غیبت ایشان است. در نوشتار حاضر پس از اثبات تواتر احادیث غیبت امام زمان(علیه السلام) تعدادی از این روایات ذکر شده است. سپس با بهره گیری از روش نقلی و تحلیلی، اعتبار سند روایات و چگونگی دلالت آنها بر وجود امام زمان(علیه السلام) و امامت آن حضرت تبیین شده و سپس به شبهاتی که در این باره مطرح شده، پاسخ داده شده است.
The twelfth and last successor of the Holy Prophet (PBUH) and the leader of the Islamic Ummah, Hazrat Hajja bin Al-Hasan Al-Askari, is the Promised Mahdi (peace be upon him). Shia scholars have provided many reasons to prove the existence and Imamate of that Prophet. One of these reasons is to argue with the narrations related to his absence. In this article, after proving the frequency of hadiths about the disappearance of Imam al-Zaman, peace be upon him, a number of these hadiths have been mentioned. Then, by using the method of narration and analysis, the validity of the document of narrations and how they indicate the existence of Imam Zaman (peace be upon him) and his Imamate are explained and then the doubts raised in this regard are answered.
خلاصه ماشینی:
روايت پيامبر اکرم ص شــيخ صــدوق از پدرش و محمد بن حســن و محمد بن موســي متوکل و آنان از ســعـد بن عبداٰلله و عبداٰلله بن جعفر حميري و محمد بن يحيي عطار و آنان از احمد بن محمـد بن عيســي و ابراهيم بن هاشــم و احمد بن ابي عبداٰلله برقي و محمد بن حسـين بن ابي خطاب و آنان از ابوعلي حسـن بن محبوب سـراد از داود بن حصـين از ابوبصــير از امام صــادق از پدرانش ع از رســول اکرم ص روايت کرده اند که چنين فرمود: «المهدي من ولدي اســمه اســمي و کنيته کنيتي أشــبه الناس بي خلقا و خلقا تکون له غيبة و حيرة حتي تضـل الخلق عن أديانهم فعند ذلک يقبل کالشـهاب الثاقب فيملؤها قسـطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا» (شيخ صدوق ، ١٣٩٥، ١: ٢٨٧): مهدي از فرزندان من اسـت ، اسـم او اسـم من و کنيه او کنيه من اسـت ، از نظر خلق و خلق شــبيه ترين مردم به من اســت ، براي او غيبت و حيرتي اســت تا به غايتي که مردم از اديان شــان گمراه شــوند، آنگاه مانند شــهاب ثاقب پيش آيد و زمين را پر از عدل و داد کند همان گونه که پر از ظلم و جور شده باشد.