چکیده:
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی برساخت هویت ملی دانشجویان دکتری با رویکرد کیفی و تکنیک نظریۀ زمینهای بود. روش: ابزار گردآوری دادهها، مصاحبۀ نیمه ساختیافته بود. برای انتخاب مصاحبهشوندگان، از روش نمونهگیری هدفمند و برای تشخیص تعداد افراد، از نمونهگیری نظری استفاده شد. جامعۀ بررسیشده، دانشجویان دکتری مشغول به تحصیل در رشتههای انسانی طی دهۀ گذشته بودند. یافتهها و نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، شرایط علّی این پژوهش، زبان، مذهب، ارزشمندی تمدن و اقوام موجود در ایران میباشند. ارزشمندی ملیت در عین نارضایتی، مقولۀ محوری است که در بستر ایدئولوژی و دموکراسی و موقعیت راهبردی ایران شکل گرفته است و دو مقولۀ سلطۀ جهانی و انسانیت ارجح بر ملیت، عوامل مداخلهگر در این زمینهاند. آموزش مناسب و مطالبهگری و جایگاه مردم و تصمیم آگاهانۀ شخصی نیز مقولههای راهبردی معرفی شدند که پیامد و نتیجۀ این هماهنگی، انتخاب وطن برای زندگی و تمامیت ارضی و هویت ملی است.
Objectives: The purpose of this study is to build the construction of national identity of PhD students with a qualitative approach and grounded theory technique. Method:The tools used for data collection were semi-structured interviews and purposeful sampling method was used to select the interviewees and theoretical sampling (theoretical saturation) was used to identify the number of people. The statistical community of the research is PhD students in the humanities who have been studying for the past decade. Results and conclusion: According to the findings, the causal conditions of this study are language, religion, the value of civilization and ethnic groups in Iran. Humanity takes precedence over nationality. Appropriate education, demands and the position of the people and conscious personal decision-making were introduced as strategic categories, and the result of this coordination is the choice of homeland for life, territorial integrity and national identity.