خلاصه ماشینی:
"یانکات (Jan Kott) شکسپیرشناس شهیر لهستانی درباره روند درامنویسی شکسپیر و رویکرد وی به ماتریالهای تاریخی ـ رومی میگوید: «کافی است که لیست اشخاص و به عبارتی پرسوناژهای ریچارد سوم (Richard III) را به دقت بررسی کنیم تا به نحوه انتخاب ماتریال تاریخی شکسپیر پی ببریم که چگونه او از این مواد خام استفاده کرد و جهان دوران خود را ترسیم ساخت و به عبارتی صحنه را با واقعیت انطباق میدهد.
همکاری متبحرانه و استمرار دو هنرمند بزرگ روسیه «تئاتر مالی مسکو» یعنی کنستانتین سرگیوویچ استانیسلاوسکی در مقام سرپرست تئاتر، کارگردان و بازیگر با همکارش ولادیمیر نمیروویچ دانچنکو در مقام مشاور ادبی، نمایشنامهشناس و به زبان امروز یک دراماتورگ برجسته (که در سال 1898 دست به تأسیس «تئاتر هنری مسکو» زدند و حاصل این همکاری به روی صحنه آوردن نمایشنامههای فراوان بود که در رپرتوار آن زمان وجود داشت) قریب به 40 سال به طور انجامید.
این کتاب از آن نظر مهم است که از همکاری مستقیم استانیسلاوسکی و دانچنکو برای انتخاب نمایش، نوع نگاه به نمایش، مراحل پیشتولید یک اجرای نمایش که همانا دوبارهخوانی متون نمایشی، آداپتاسیون احتمالی و ملاقات با نویسندگان و حضور حتی مستقیم آنها در تمرینات و دور میزخوانی متن نمایش برخوردار بوده است.
مجموعه کتبی که این هنرمند قرن برای تربیت بازیگری ارائه داد «سیستم» نام گرفت و هنوز در عرصه هنر بازیگری در مراکزی آکادمیک هنرهای نمایشی و مدارس عالی بازیگری در جهان بهویژه «اکتور استودیو» در نیویورک و یا اروپا تدریس میشود و دوره اصلی این سیستم در مسکو هفت سال بهطور میانجامد."