چکیده:
میان غرب و غیرغرب همواره یک رابطهی متغیر و در حال بازتعریف برقرار بوده است. برای آنکه گفتمانی غیرغربیشده شکل بگیرد باید حرکت دوگانهای آغاز شود. فیلمسازان، نخست به تشخیص کلام مسلط غربی میپردازند و سپس تصمیم میگیرند از آن پیروی نکنند. آنگاه به دنبال روشهای فیلمسازی غیرغربیای میگردند که میخواهند از آنها استفاده کنند. اکنون در حوزهی عملی و نظری فیلم، صداهای غیرغربی بسیار واضحی به گوش میرسند و تفاوت خود را به رخ جهانیان میکشند. میتوان نمونههای موفقی از غربیزدایی سینما را در سینمای ایران، پیدا کرد. سینمای عباس کیارستمی با تکیه بر ریشههای کهن فرهنگ ایرانی، توانسته از جریان رایج غربی فاصله بگیرد و از مرزهای ملی فراتر برود. در شیوهی فیلمسازی انحصاری کیارستمی، مؤلفههای «ایرانی» فراوانی قابل مشاهده و بررسی است. اشارههای تاکیدکنندهی او به وطن و بازتاب وطن در آثارش، تایید میکند که او در پی ایجاد یک شیوهی محلی، بومی و ملی فیلمسازی بوده است؛ شیوهای آگاهانه و از سر تامل. این پژوهش سعی دارد با روش مونتاژ، سیر فیلمسازی عباسکیارستمی را مرور و شاخصههایی که به فیلمهای او هویت ملی میدهند را پیدا کند. همچنین سعی دارد که به پرسشهایی از این دست پاسخ دهد: از منظر غربیزدایی، مؤلفههای تکنیکی، ساختاری، محتوایی آثار عباس کیارستمی چیستند؟ نتایج این پژوهش نشان میدهد عباسکیارستمی از تکنیکهای تعزیه همچون استفاده از نابازیگران، ارتباط با مخاطب فعال، بداههسازی و حضور کارگردان بر روی صحنهی نمایش بهره برده است.
The relationship between the West and the non-West has always changed and been redefined. Indeed, for a dual movement to take shape, a non-Westernized discourse must first be formed. These filmmakers first recognize the dominant Western discourse and then decide not to follow it. Then they look for non-Western filmmaking techniques to employ. Non-Western voices are now heard loud and clear in the practical and theoretical realms of film, and they make a difference in the world. To discover these sounds, one must examine each one individually, from an equal position, and within their own cultural context.In Iranian cinema, successful examples of cinema De-Westernizing can be found. Abbas Kiarostami's cinema, by relying on the ancient roots of Iranian culture, has been able to distance itself from the current Western trend and transcend national boundaries. Kiarostami's distinguishing feature from other directors is his exclusive style of filmmaking. A method for observing and studying many "Iranian" components. His emphatic references to the homeland and the motherland's reflection in his works confirm that he aimed to create a local, indigenous, and national style of filmmaking; conscious and thoughtful methods.This study attempts to examine the progression of Abbas Kiarostami's filmmaking using the montage method in order to identify the characteristics that give his films a national identity. It also attempts to answer questions such as: What are the technical, structural, and content components of Abbas Kiarostami's works from the point of view of De-Westernizing? What are the similarities between Kiarostami's films and Ta'ziyeh's? This research demonstrates that Abbas Kiarostami used Ta'ziyeh's techniques such as non-actors, communication with the active audience, improvisation, and the director's presence on stage.