چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین یادگیری سازمانی و کارآفرینی سازمانی از طریق اشتیاق کاری در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود. جامعه مورد مطالعه شامل 114 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود، که از این تعداد 90 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری کلشمار انتخاب شدند. این پژوهش به لحاظ ماهیت و هدف، یک پژوهش کاربردی است. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل (2013)، یادگیری سازمانی نیفه (2001) و اشتیاق شغلی سالواناوا و شوفلی (۲۰۰۱) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 926/0، 873/0 و 851/0 به دست آمد و مورد تأیید قرار گرفتند. روش پژوهش از نوع تحقیق کاربردی، توصیفی و همبستگی بوده و دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و PLS تحلیل شدند. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین یادگیری سازمانی، اشتیاق کاری، کارآفرینی سازمانی و مؤلفههای آنها رابطه مثبت و معناداری برقرار است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین مؤلفههای یادگیری سازمانی، مؤلفههای فرهنگ یادگیری و از بین مؤلفههای اشتیاق کاری، مؤلفههای انرژی، از بیشترین قدرت پیشبینی کارآفرینی سازمانی برخوردار هستند. از بین مؤلفههای یادگیری سازمانی، مؤلفههای فرهنگ یادگیری بیشترین قدرت پیشبینی اشتیاق کاری برخوردار بوده است. همچنین نقش واسطهای اشتیاق کاری در رابطه یادگیری سازمانی و کارآفرینی سازمانی مورد تأیید قرار گرفت.
The purpose of the present study is to review the correlation between organizational learning and organizational entrepreneurship through work engagement among workers in the administration of sport and youth in Fars province. The statistical population under study consisted of 114 workers in the administration of sport and youth in Fars province among whom 90 members were chosen as the sample of study by total sampling. In terms of nature and purpose, this research was practical. For data collection, three questionnaires including Margaret Hill's Organizational Entrepreneurship (2013), Neefe's Organizational Learning (2001), and Schaufeli & Salanova's Work Engagement (2001) were used. Using Cronbach's alpha coefficient, the reliability of the questionnaires was calculated to be 0.926, 0.873, and 0.851 respectively which were all confirmed. The research method was practical, descriptive, and correlational. The collected data were analyzed by Pearson correlation, regression analysis, structural equations, and some software like SPSS and PLS. The results of Pearson's correlation showed that there is a significantly positive relation between organizational learning, work engagement, organizational entrepreneurship, and their components. Besides, the results of regression analysis revealed that learning culture form among organizational learning components and energy from among work engagement components have the highest power to predict organizational entrepreneurship. Furthermore, learning culture form among organizational learning components has the highest power to predict work engagement. Finally, the interdisciplinary role of work engagement in the relationship between organizational learning and entrepreneurship was confirmed.
خلاصه ماشینی:
در اين مطالعه از سه پرسش نامه زير استفاده گرديد: - پرسش نامه هاي استاندارد ٤٨ سؤالي کارآفريني سازماني مارگريـت هيـل (٢٠١٣) در ابعـاد افعـال سـازماني ، نگـرش فردي ، انعطاف پذيري، وضعيت پاداش ، رهبري کارآفرين و فرهنگ کارآفرين ؛ 5 Zhu 6 Obschonka 7 Lee - پرسش نامه استاندارد ٢٦ سؤالي يـادگيري سـازماني نيفـه (٢٠٠١) در ابعـاد چشـم انداز مشـترک، فرهنـگ يـادگيري سازماني، کار و يادگيري تيمي، اشتراک دانش ، تفکر سيستمي، رهبري مشارکتي و توسعه شايستگيهاي کارکنان ؛ - پرسش نامه استاندارد ١٧ سؤالي اشتياق شغلي سالواناوا و شوفلي (٢٠٠١) در ابعاد نيرومندي ، وقف خود و جذب که در مقياس پنج ارزشي ليکرت (کاملا موافقم =٥ تا کاملا مخالم =١) بود.
همان گونه که مشاهده ميشود، بين اشتياق کاري و کـارآفريني سـازماني رابطـه مثبـت معنـاداري وجـود دارد (٠٠١ جدول ٤- همبستگي بين يادگيري سازماني و اشتياق کاري )به تصویرصفحه مراجعه شود) جدول شماره (٤)، ضريب همبستگي متغيرهاي يادگيري سازماني و مؤلفه هاي آن را با اشـتياق کـاري نشـان ميدهـد.
نتايج تحقيق نشان داد که بين اشتياق کـاري و مؤلفـه هاي آن بـا کـارآفريني سـازماني رابطـه معنـاداري وجـود دارد و همچنين اشتياق کاري و مؤلفه هاي آن قابليت پيش بيني معنادار کارآفريني سازماني کارکنان اداره کـل ورزش و جوانـان فارس را دارند.
در نهايت ، نتايج حاصل از فرضيه اصـلي تحقيـق نشان داد که بين يادگيري سازماني با کارآفريني سازماني از طريق اشتياق کاري در کارکنان اداره کـل ورزش و جوانـان فارس ، رابطه معناداري وجود دارد.
Organizational learning, top management team’s entrepreneurial alertness, and corporate entrepreneurship in high-tech firms.