چکیده:
جنبش دانشجویی در متن تاریخ، همواره با دو ویژگی متمایز کننده پرسشگری و آرمانخواهی شناخته می شود. این جنبش در ایران معاصر نیز سابقه نسبتا طولانی داشته و دارای تاریخی به درازی شکل گیری دولت مدرن و به صورت دقیق دهه 1330 به بعد می باشد. ماهیت تحول خواهی این جنبش و تعلق آن به جامعه روشنفکری باعث کشیده شدن خواسته های آن به ایران پس از انقلاب شده است. براین اساس موضوع این پژوهش کنکاش در نقش جنبش مذکور در تحولات سیاسی-اجتماعی ایران پس از انقلاب است. بنابراین هدف تحقیق حاضر پاسخ به این پرسش است که جنبش دانشجوئی با سمتگیری مطالبهگرایانه تا چهحد توانسته است چهرۀ تحول خواهی خود را حفظ کرده و چه نقشی در تحولات ایران ایفا کرده است؟ فرضیه اساسی مقاله این است که جنبش دانشجویی ایران با تعلق فکری به جامعه روشنفکری در ایران پس از انقلاب بویژه در دوره پس از به قدرت رسیدن دولت اصلاحات، در متن جامعه مدنی به قدرت گیری این گفتمان کمک کرده و نقش مهمی در پیشبرد آن ایفا کرده است. پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و باتجزیه و تحلیل مفهومی به این نتیجه رسیده است که جنبش دانشجوئی با شیوه مؤثر جهت دستیابی به وفاق ملی، عدالت خواهی، پاسخگویی وشفافیت در روند دموکراسی خواهی جمهوری اسلامی ایران ازسالهای(1376تا 1396) تاثیر گسترده ای داشته است.
The student movement in the text of history is always known with two distinguishing characteristics of questioning and idealism. This movement in contemporary Iran also has a relatively long history and has a history as long as the formation of the modern state, precisely from the 1330s onwards. The transformational nature of this movement and its belonging to the intellectual society has caused its demands to be extended to Iran after the revolution. Therefore, the subject of this research is exploring the role of the mentioned movement in the social-political developments of Iran after the revolution. Therefore, the purpose of the current research is to answer the question, to what extent has the student movement, with its demanding orientation, been able to maintain its reformist face and what role has it played in Iran's developments? The basic hypothesis of the article is that the student movement of Iran, with its intellectual belonging to the intellectual society in Iran after the revolution, especially in the period after the reform government came to power, in the context of civil society, helped to strengthen this discourse and played an important role in its advancement. Is. The research has reached the conclusion that the student movement with an effective method to achieve national harmony, seeking justice, accountability and transparency in the process of democratization of the Islamic Republic of Iran from the years (1376 to 1396) has had