چکیده:
بازار همواره به عنوان یکی از نهادهای تاثیر گذار در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران شناخته شده است. این مقاله با هدف بررسی نقش آن در جریانات سیاسی و اجتماعی پس از انقلاب در ایران نوشته شده و برای این منظور، فعالیتهای هیاتهای موتلفه اسلامی را که یکی از تشکلهای قدیمی و شاخص بازار است در جریانهای سیاسی پس از انقلاب اسلامی و در انتخابات ریاست جمهوری هفت دوره از سالهای 1358 تا 1376 را مورد بررسی قرار داده است. روش تحقیق به کار رفته در این مقاله روش توصیفی ـ تحلیلی، و چارچوب نظری انتخاب شده نهادگرایی است. نویسندگان در نهایت به این نتیجه رسیدهاند که علیرغم باز بودن فضا برای شرکت و رقابت کاندیداهای انتخابی بازار و مشخصاً هیاتهای موتلفه اسلامی در جریان انتخابات گوناگون از سال 1358 تا 1376، این نهاد و جریانهای وابسته به آن حضوری حاشیهای و عمدتاً تشریفاتی در انتخابات داشته و هیچگاه در صدد رقابت جدی با سایر کاندیداها بر نیامده و صرفاً به حفظ جایگاه خود در سمتهای مدیرتی اقتصادی در کابینههای گوناگون تشکیل شده اکتفا کردهاند.
The market has always been known as one of the influential institutions in the political and social developments of Iran. This article has been written with the aim of examining its role in the political and social currents after the revolution in Iran. In the presidential elections, he has examined seven periods from 1979 to 1997. The research method used in this article is descriptive-analytical method, and the selected theoretical framework is institutionalism. The authors have finally come to the conclusion that despite the open space for participation and competition of market-selected candidates and specifically the Islamic Coalition delegations during the various elections from 1979 to 1997, this institution and its affiliated currents have a marginal presence. They have mainly been formal in the elections and have never sought to seriously compete with other candidates, and have merely retained their position in economic management positions in the various cabinets formed.