چکیده:
گردشگری روستایی به عنوان فرایندی در توسعه روستایی قلمداد میشود که با ایجاد فعالیتهای مکمل کشاورزی، می تواند زمینه توسعه اقتصادی و زیست محیطی روستایی را در زمینه افزایش درآمد، اشتغالزایی و معیشت پایدار روستایی فراهم کند و بهبود کیفیت زندگی و توزیع متعادل و مناسب خدمات و تسهیلات را در چارچوب توسعه منطقه ای و محلی به همراه دارد. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل درونی و بیرونی و ارائه استراتژیهای مناسب با توسعه گردشگری روستایی در روستای فهرج است. در این راستا از تحلیل ترکیبی SWOT و QSPM استفاده شد که یک روش توصیفی – تحلیلی است. در ابتدا به کمک پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز از گردشگران گردآوری شد. در فرایند تحلیل، از ماتریسهای ارزیابی عوامل داخلی استفاده شد که نشان دهنده وضعیت نامساعد عوامل درونی است و همچنین ماتریس ارزیابی عوامل خارجی که نشان می دهد گردشگری روستایی به خوبی توانسته از فرصتها بهره برده و از تهدیدها دوری گزیند. سپس بهترین استراتژی با استفاده از ماتریس عوامل داخلی – خارجی، استراتژیهای گروه WO شناخته شد. درنهایت از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی استفاده که استراتژیهای گروه WO را اولویت بندی نمود.
Rural tourism is considered as a process in rural development that by creating complementary agricultural activities can provide the basis for rural economic and environmental development in terms of increasing income, employment and sustainable rural livelihoods that improve the quality of life and balanced distribution and Provides appropriate services and facilities in the framework of regional and local development. The purpose of this study is to identify the internal and external factors and provide appropriate strategies for the development of rural tourism in Fahraj village using a combined analysis of SWOT and QSPM, which is a descriptive-analytical method. At first, with the help of a questionnaire, the required information was collected from tourists. In the analysis process, matrices of evaluation of internal factors, which show the unfavorable situation of internal factors, and matrices of evaluation of external factors, which show that rural tourism has been able to take advantage of opportunities and avoid threats, have been used. Then, using the internal-external factor matrix of the best strategy, the strategies of the WO group were identified. Finally, a quantitative strategic planning matrix was used to prioritize the WO Group strategies.
خلاصه ماشینی:
بر همين اساس هدف اين پژوهش شناسايي نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهديدها و ارائه استراتژيهاي توسعه اي مناسب براي توسعه گردشگري روستايي (مورد مطالعه : روستاي فهرج استان يزد) است .
ماتريس ارزيابي عوامل داخلي (نقاط ضعف ) توسعه گردشگري روستايي در روستاي فهرج نمره رديف ضعف ها ضريب نمره نهايي ١ کمبود آب 0/086 1 0/086 ٢ شرايط اقليمي نامناسب و کويري 0/083 1 0/083 ٣ تهديدهاي زيست محيطي و ايجاد خسارت به آثار فرهنگي و تاريخي ٠/٠٥٤ ١ ٠/٠٥٤ ٤ نبود خدمات فرهنگي و تفريحي مناسب در روستا 0/062 1 0/062 ٥ کمبود وسايل نقليه مناسب از مراکز شهري به مقاصد گردشگري ٠/٠٤١ ١ ٠/٠٤١ ٦ کمبود نيروي متخصص و آشنا به گردشگري 0/037 1 0/037 ٧ عدم وجود برنامه ريزي و سرمايه گذاري دولت در روستا 0/053 1 0/053 ٨ ناکافي بودن تسهيلات و امکانات اقامتي در روستا 0/06 1 0/06 ٩ توزيع نامناسب گردشگران در فصول مختلف سال 0/074 1 0/074 ١٠ نبود تبليغات و بياطلاعي گردشگران 0/061 1 0/061 ١١ تعارض ميان فرهنگ گردشگران و ساکنين محلي روستا 0/04 2 0/020 جمع 1/923 - 1 ميانگين - 1/54 - مأخذ: يافته هاي پژوهش جدول ٢ نشان ميدهد که مجموع نمره نهايي نقاط قوت و ضعف برابر ١/٩٢٣ شده است که اين عدد فاصله زيادي تا ميانگين مورد نظر (٢/٥) دارد.