چکیده:
با توجه به نقش رسانههای جمعی در شکلدهی به افکار عمومی، هدف مقاله این است که ویژگیهای تصویرسازی اسلام و غیریتسازیهای مرتبط با آن در شبکههای ماهوارهای را استخراج کند تا نمایی از کیفیت تقابل گفتمانی در یکی از عرصههای رسانهای به دست آید. مقاله با استفاده از روش تحلیل گفتمان مستند «برادر اسلامگرای من» را که از شبکه بیبیسی پخش شده است، مطالعه کرده تا نظام معنایی گفتمانهای موجود در مستند را از زاویه تحلیل تصویرسازی نمایندههای گفتمانی استخراج کند. در این پژوهش با استفاده از روش پیادهسازی تفسیری ابتدا دالهای شناسا در یک تقسیمبندی پنجگانه معرفی و تحلیل شد و سپس با ادغام سه دال شناسایی که از میزان قرابت معنایی بالایی برخوردار بودند؛ سه هویت مجزا که با دیگری غیریتسازی شده بود مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت تا درنهایت نظام معنایی سهگانه گفتمان لیبرال دموکراسی، گفتمان بنیادگرای افراطی و گفتمان اسلام معمولی استخراج شود. هریک از نظامهای معنایی مشتمل بر پیشفرضهای بدیهیانگاشته شده نظیر اعتقاد یا عدم اعتقاد به غیب و نسبیگرایی یا مطلقگرایی است و در کنار آن تلاش شده تا دال مرکزی و دالهای پیرامونی این نظامهای معنایی تبیین شود.
Given the role of mass media in shaping public opinion, the aim of this article is to extract the features of Islamic imagery and related non-imitations in satellite networks to show the quality of discourse confrontation in one of the Acquire media fields. Using the method of discourse analysis, the article studies the documentary "My Islamist Brother", which was broadcast on the BBC, in order to extract the semantic system of the discourses in the documentary from the perspective of the illustration analysis of discourse representatives. In this study, using the interpretive implementation method, first the identifying signs were introduced and analyzed in a five-part division and then by merging three identification signs that had a high degree of semantic similarity; Three separate identities that had been alienated from each other were analyzed to finally derive the three semantic systems of liberal democratic discourse, extremist fundamentalist discourse, and ordinary Islamic discourse. Each semantic system contains obvious presuppositions such as belief or disbelief in the unseen and relativism or absolutism, and along with it, an attempt has been made to explain the central sign and the surrounding signs of these semantic systems.