خلاصه ماشینی:
"درنتیجه، اگر به تئاتر به چشم محصولی فکری یا کالایی هنری بنگریم که از ساز و کارهای مختلفی در دورة تولید برخوردار است، یا آن را به مثابه تولیدی (هنری ـ فرهنگی) تلقی کنیم که همانند هر محصول دیگری قابل مصرف شدن و مفید واقع گشتن میباشد، بنابراین بخشی از نیازهای انسانی (تو بخوان نیازهای روحی ـ روانی) ما را تأمین میکند.
چرا که اگر کالا را محصول یک فرایند تولیدی بدانید (در این مقوله تولید فکر) نظر به آنکه تئاتر در ذات خود واجد همان خصوصیت تولیدی است، و جهت تولید نیز از همان امکانات (بودجه، وسایل، نیروی انسانی، مدیریت (کارگردان)، مکان، زمان و...
زیرا گاهی مخاطب به دلایل مختلفی (ازجمله نامرغوب بودن کالا) از خرید آن اجتناب میکند (از رفتن به تئاتر سر باز میزند)، که در این صورت کالا روی دست تولیدکنندگان آن میماند و اصطلاحا (باد) میکند، و باد کردن یعنی تلف شدن سرمایهای هنگفت اعم از سرمایههای انسانی و غیر انسانی دخیل در امر تولید.
زیرا بر اساس اصلی در اقتصاد (یعنی اصل بازده نزولی) گاهی برنامهریزیها به گونهای است (جهت رفع بحران) که نهفقط گرهی از گرههای اقتصادی را باز نمیکند، بلکه منافع (درآمد) حاصله از فعالیت تولیدی (کار خلاقه) سیر نزولی طی میکند.
یعنی اگر پیش از این بنا بود که (n) تومان پول را میان 20 نفر یا بیست گروه تقسیم کند، حال میبایست این (n) تومان را میان 50 گروه تقسیم کند (گذشته از آنکه بخشی از این بودجه هم مصروف هزینههای (حقوقی) افراد جدیدالاستخدام خواهد شد)، بنابراین برنامه توسعه امر خطیری است که میبایست با وجود کارشناسان علوم مختلف و بهویژه (اقتصادی) تنظیم گردد (که حتما همینطور است)."