چکیده:
زمینه و هدف: ازدواج سفید پدیدهای نوظهور است که ریشه در فرهنگ و سبک زندگی غرب داشته که از تغییر و تحولات فرهنگی، اجتماعی و کم توجهی به نیازهای عاطفی و روحی اشخاص در جریان اقتصاد، آثار ناشی از قوانین حوزه خانواده برای زوج مانند مطالبه مهریه و توقیف اموال زوج، حبس زوج متاثر است. این پدیده در تعارض با ارزشهای فرهنگی و اجتماعی و مذهبی جامعه ایرانی، مورد پذیرش عرف جامعه نیست.
روش: پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است.
یافتهها: ازدواج سفید، پیوندی نامیمون است که درجایی ثبت نمیشود. درخصوص صحت این نوع ازدواج غالب فقهای شیعه و اهل سنت به عدم صحت و نامشروع بودن این ازدواج نظر دارند. رابطه ازدواج سفید با ازدواج معاطاتی تساوی نبوده و در برخی از مصادیق و در صورت حصول شروطی، ممکن است این دو اشتراکاتی داشته باشند که به بیان دقیق تر رابطه این دو از نظر منطقی میتواند عموم خصوص من وجه باشد.
نتایج: با توجه به اوامر شارع مقدس در جرائم حدی بویژه جرائم منافی عفت و محدودیتهای شرعی تحقیق در آنها و تاکید بر پیشگیری از وقوع جرائم و لزوم تقویت و حمایت از تشکیل خانواده، در صورت فقدان موانع قطعی برای صحت نکاح، باعنایت به سیاست جنایی اسلام مجازات این اشخاص از باب جرم مستوجب حد امری مشکل بوده لیکن از باب رعایت نظم عمومی و لزوم ثبت نکاح اعم از دائم و موقت در شرایطی که قانون احصاء نموده این امر قابل مجازات است، در مواردی که طرفین یا یکی از ایشان دارای مانعی جهت نکاح باشد، با رعایت شرایط اعمال مجازاتهای حدی و تعزیری، این رفتار قابل مجازات است.
White marriage is an emerging phenomenon in Iranian society that is rooted in Western culture and lifestyle and is not compatible with a variety of traditional and common methods of marriage in the country. Cultural and social developments and a lack of attention to the emotional and spiritual needs of individuals in the course of livelihood. The spread of media and communication has formed a kind of values among individuals that, like Westerners, has shaped different life styles.In this research, with a descriptive-analytical method, we have studied this expanding phenomenon from the perspective of Islamic criminal policy. Marriage, on the other hand, and the relationship between marriage and public order, which are mentioned in various principles of the constitution and some other laws, do not prioritize criminal solutions to counter and prevent the spread of white marriage, and instead use cultural and social tools. And lifestyle modification, especially the situation of forming and providing families, is recommended.
خلاصه ماشینی:
ازدواج سفيد در سياست جنايي اسلام و ايران 1 تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١٢/٠٥ مهدي چگني 2 تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٢/١٢ آمنه رشيدکرمي 3 نوع مقاله : پژوهشي محمود اکبري چکيده زمينه و هدف : ازدواج سفيد پديده اي نوظهور است که ريشه در فرهنگ و سبک زندگي غرب داشـته کـه از تغيير و تحولات فرهنگي، اجتماعي و کم توجهي به نيازهاي عاطفي و روحي اشخاص در جريان اقتصـاد، آثـار ناشي از قوانين حوزه خانواده براي زوج مانند مطالبه مهريه و توقيف اموال زوج ، حـبس زوج متـاثر اسـت .
نتايج : با توجه به اوامر شارع مقدس در جرائم حدي بويژه جرائم منافي عفت و محدوديت هاي شـرعي تحقيـق در آنها و تاکيد بر پيشگيري از وقوع جرائم و لزوم تقويت و حمايت از تشکيل خانواده ، در صورت فقدان موانع قطعي براي صحت نکاح ، باعنايت به سياست جنايي اسلام مجازات اين اشـخاص از بـاب جـرم مسـتوجب حـد امري مشکل بوده ليکن از باب رعايت نظم عمومي و لزوم ثبت نکاح اعم از دائم و موقت در شرايطي که قانون احصاء نموده اين امر قابل مجازات است ، در مواردي که طرفين يا يکي از ايشان داراي مانعي جهت نکاح باشد، با رعايت شرايط اعمال مجازات هاي حدي و تعزيري، اين رفتار قابل مجازات است .
». بـا اصـلاح قانون آيين دادرسي کيفري درسال ١٣٩٢، ماده ١٠٢ ايـن قـانون (جلـوه گـر سياسـت بـزه پوشـي در حقوق اسلام ) اشاراتي در اين خصوص داشته است : «تحقيق و تعقيب در جرايم منافي عفت ممنـوع است و پرسش دراين خصوص مجاز نيست ، مگر درمواردي که جرم در مرئي و منظرعام واقع شده ويا داراي شاکي يـا بـه عنـف يـا سـازمان يافتـه باشـد کـه در ايـن صـورت تعقيـب و تحقيـق فقـط درمحدوده شکايت و يا اوضاع و احوال مشهود توسط مقام قضايي انجام ميشود».