چکیده:
زمینه و هدف: وابستگی به اینترنت دارای عواقب خطرناکی است و درکل جهان با سرعت هشداردهندهای به خصوص در کودکان و نوجوانان رو به افزایش است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر اهمال کاری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان وابسته به فضای مجازی انجام شد. روش: این مطالعه یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان متوسطه یکم با اعتیاد به فضای مجازی ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه این پژوهش 36 نفر بودند که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 نفر در هر گروه). برای جمع آوری دادهها از آزمون اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1998)، مقیاس اهمال کاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) و پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) استفاده شد. آموزش تنظیم هیجان طی 12 جلسه در گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و با نرم افزار SPSS-23 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات اهمال کاری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی پس از آموزش تنظیم هیجان، در گروههای آزمایش و گواه تفاوت معناداری داشته است (0/01P <). به عبارت دیگر، آموزش تنظیم هیجان به افزایش میانگین نمرات انعطافپذیری شناختی و کاهش میانگین نمرات اهمال کاری تحصیلی در آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه منجر شد. نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر، آموزش مهارتهای تنظیم هیجان می تواند به عنوان یک مداخله موثر بر اهمال کاری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان دارای اعتیاد به فضای مجازی مورد استفاده قرار گیرد.
Background and Purpose: Attention span, as the most important cognitive function that plays a decisive role in learning, memory and perception, is impaired in children with intellectual disabilities. The purpose of this study was to investigate the effect of problem-solving training on the attention span of students with Down syndrome. Method: This was a quasi-experimental study with a pretest-posttest-follow-up and a control group design. The statistical population included all students with Down syndrome in Kermanshah in the academic year 2021-2022; 30 people were selected by the purposive sampling method and were randomly assigned to the experimental group (n=15) and the control group (n=15). The problem-solving training program was presented to the experimental group during 15 one-hour sessions once a week for 15 weeks. The data collection tool was the Rosvold,s continuous performance test. Data were analyzed using mixed repeated measures in the SPSS-24 software.
Results: Analysis of the data revealed a significant difference between the pre- and post-test scores on the attention domain subscales (P ≥ 0.05), but no significant difference between the posttest-follow-up scores (P>0.05). Conclusion: This study demonstrated that problem-solving education improves the attention of students with Down syndrome; therefore, it is crucial to use this method as an effective cognitive program when educating children with Down syndrome.The implications of the results are discussed in this article.