چکیده:
رابطه اخلاق و سیاست یکی از مسائل همیشگی نظریههای غالب در روابط بینالملل بوده است. نظریه لیبرالیسم بهعنوان یکی از مهمترین نظریههای روابط بینالملل، اصول و آموزههای مشخص و تعریفشدهای در زمینه اخلاقسیاسی دارد که ریشه در مبانی هستیشناسی آن دارد. در این مقاله تلاش میشود تا این آموزهها با اخلاقسیاسی در سیره علوی مقایسه شود. در این مقاله، به افتراقها و اشتراکهای اخلاقسیاسی در سیرهی علوی بر اساس عهدنامهی مالکاشتر رحمه الله و نظریهی لیبرالیسم در روابط بینالملل از منظر هستیشناسی اشاره میشود و بیان میدارد که اخلاق سیاسی مدنظر سیرهی علوی که مبتنی بر هستیشناسی اسلامی و برپایهی ارزشهای اخلاقی است؛ به طور ماهوی با نگرش و قرینهای غربی خود که فاقد هنجارهای اخلاقیاند، متفاوت است. یافتههای این پژوهش، نشان میدهد که آموزههای اخلاق سیاسی نظریه لیبرالیسم نهتنها به بهبود وضعیت اخلاق سیاسی در میان ملتها کمکی نکرده، بلکه به دلیل مبانی هستیشناسی آن سبب شده تا فضائل اخلاقی بیشازپیش در نتیجه پیگیری سیاستهای منفعتطلبانه نادیده گرفته شوند. به نظر میرسد جهان امروز نیازمند بازنگری در هستیشناسی اخلاق سیاسی روابط بینالملل است و در این میان، بررسی آموزههای علوی بهخوبی میتواند جامعه جهانی را به سمت فضائل انسانی و حاکم شدن محیط انساندوستانه و اخلاقی در روابط بینالملل رهنمون سازد..
One of the constant issues in the prevailing theories of international relations is the relationship between ethics and politics. The theory of liberalism, as one of the most influential theories of international relations, has specific political ethics doctrines rooted in its ontological foundations. In this article, an attempt is made to compare these teachings with political ethics in the Alavi seerah. So, the differences and commonalities of political ethics in the Alavi seerah based on Malik Ashtar's treaty and liberalism theory in international relations are pointed out according to ontology to display that the political ethics considered by the Alavi seerah, which is based on Islamic ontology and based on moral values, is essentially different from its Western counterparts, which lack moral norms. The findings of this research indicated that the moral and political doctrines of the theory of liberalism have not only not helped to improve the moral and political situation among the nations, but due to its ontological foundations, moral virtues have been ignored more and more as a result of pursuing self-interested policies. It seems that today's world needs a review of the ethical and political ontology of international relations. In the meantime, studying Alavi seerah can guide the world community toward human virtues and the governance of a humanitarian and ethical environment in international relations.