چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخصها و عوامل اصلی مؤثر بر مدیریت بدن زنان و ارائه مدل ساختاری و تفسیری برای داشتن نگاهی جامع و اولویتمند نسبت به مسئله صورتگرفته است؛ زیرا موضوع مدیریت بدن و نگاه افراطی به آن علاوهبر مخاطرات سلامتی برای زنان، هزینههایی برای نظام بهداشت و درمان کشور به همراه دارد. روش: در ابتدا با مروری نظاممند بر پژوهشهای انجام شده در زمینه مدیریت بدن زنان، به شناسایی عوامل مؤثر بر آن پرداخته شد، سپس با نمونهگیری هدفمند از خبرگان و استفاده از پرسشنامه، ماتریس خود تعاملی با روش مدلسازی ساختاری و تفسیری به دست آمد. در ادامه با بررسی روابط بین عوامل مؤثر بر مدیریت بدن زنان، سطحبندی عوامل صورت گرفت. در مرحله نهایی نیز با استفاده از تحلیل میکمک نوع متغیرها، براساس قدرت نفوذ و میزان وابستگی تعیین شد. یافتهها: متغیرهای رسانه و سرمایه اقتصادی بانفوذ بالا و وابستگی کم از متغیرهای مستقل کلیدی در مدیریت بدن زنان بوده و متغیرهای سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، گروههای مرجع، پذیرش اجتماعی، فشار اجتماعی، دینداری، تحصیلات، تصویر بدنی منفی و نارضایتی از بدن نیز از متغیرهای پیوندی هستند که هم دارای قدرت نفوذ بالا و هم میزان وابستگی بالا به سایر متغیرها دارند و متغیرهای جلب جنس مخالف، اعتمادبهنفس و مصرفگرایی جزو متغیرهای وابسته بهدست آمدند این متغیرها دارای وابستگی بالا و قدرت نفوذ کم هستند و بهشدت تحتتأثیر تغییرات سایر متغیرها بر مدیریت بدن زنان تأثیر میگذارند. نتیجهگیری: باتوجه به اهمیت اقدامات مدیریت بدن بر سلامت زنان، شناسایی عوامل و سطحبندی آنان میتواند در سیاستگذاری سلامت قابلتوجه باشد.
Background: The issue of body management and the extreme view towards it is common in the country, and has adverse effects on health. Therefore, the present study aimed to identify the main indicators and factors affecting women's body management and to provide a structural and interpretive model for a comprehensive and priority view of the problem.
Methods: Initially, the factors affecting women's body management were identified by reviewing research on the topic. Subsequently, a self-interaction matrix with structural and interpretive modeling method was used via purposeful sampling of experts and using a questionnaire. In the next stage, the level order of the factors was determined by examining the relationships between the factors affecting women’s body management. Finally, using Mick Mac analysis, the type of variables was determined based on penetration power and degree of dependence.
Results: Based on the findings of this study, the variables of media and economic capital with high influence and low dependence are the key independent variables in women's body management. Cultural capital, social capital, reference groups, social acceptance, social pressure, religiosity education, negative body image and body dissatisfaction are also related variables that have both high influence and high dependence on other variables. The variables of opposite sex attraction, self-confidence and consumerism were identified as dependent variables. These variables have high dependence and low penetration power and strongly affect women's body management under the influence of changes in other variables.
Conclusion: Considering the importance of body management measures on women's health, identifying the factors and their leveling can be of significance in health policy.