چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر تنظیم هیجان و کاهش تعارضات و دلزدگی زناشویی بود. پژوهش حاضر نیمه تجربی و بهصورت پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری موردمطالعه در این تحقیق زنان مراجعهکننده به کلینیک های روانشناسی در سال1400بود. ابزار اندازهگیری مورداستفاده در پژوهش مقیاس دلزدگی زناشویی (1996) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) بود. در این پژوهش نمونهگیری در دسترس بود که با تشخیص ابتدایی تعارضات و دلزدگی زناشویی و پایین بودن تنظیم هیجان با استفاده از پرسشنامههای مورداستفاده در پژوهش تعداد 30 نفر انتخابشده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش(شامل15نفر)و کنترل(15نفر) قرار گرفتند. پس از انجام پیشآزمون،بر گروه آزمایش 10جلسه آموزشی صورت گرفت. کلیهی دادههای جمعآوریشده 21SPSS و با استفاده از آمار توصیفی میانگین و انحراف دادهها توصیف و سپس مفروضهها با روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی بر تنظیم هیجان بر تعارضات زناشویی و دلزدگی زناشویی تاثیر داشته است.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of communication skills training on emotion regulation and reducing marital conflict and couple Burnout. The present study was quasi-experimental as a pretest-posttest with a control group. The statistical population studied in this study was women referring to psychology clinics in 1400. The measurement tools used in the study were the couple Burnout Scale (1996) and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnowski and Craig, 2006). In this study, sampling was available that with initial diagnosis of conflict and marital boredom and low emotion regulation using the questionnaires used in the study, 30 people were selected and randomly divided into two experimental groups (including 15 people) and control (15 people). After performing the pre-test, 10 training sessions were performed on the experimental group. All collected data were 21 SPSS using descriptive statistics, mean and data deviation were described and then the assumptions were analyzed by analysis of covariance. The results showed thatcommunication skills training had an effect on emotion regulation on marital conflict and couple Burnout.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر تنظیم هیجان و کاهش تعارضات و دلزدگی زناشویی The effectiveness of communication skills training on emotion regulation and reducing conflict and couple Burnout ملیحه جهانبخش * کارشناسی ارشد روانشناسی مثبت گرا، دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر، ایران.
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر تنظیم هیجان و کاهش تعارضات و دلزدگی زناشویی بود.
تعارضات زناشویی پدیدهای است که Azizi Radpey & Alipour Vimz & Pina, Garnefski, Kraaij & Spinhoven Fletcher, Parker, Bayes, Paterson & McClure Goldman & Greenberg, APA Dictionary of psychology Glaser توسعه روزبهروز بیشتر میشود و توجه روزافزونی را میطلبد این پدیده عواقب متعددي مانند کاهش بازده تحصیلی فرزندان، خشونتهای فیزیکی، اختلال روانپزشکی ارتباط دارد (جورج 1 ،2009).
بنابراین سؤال مطرحشده در این پژوهش این است که آیا مهارتهای ارتباطی بر تنظیم هیجان و کاهش تعارضات و دلزدگی زناشوی Gorjy marital burnout.
Kayser Pokorska, , Farrell, A, Evanschitzky, & Pillai Pines, Neal, Hammer & Icekson Huston Bradbury , Fincham , Beach Karney & Bradboury Hargie Haris & Kumar روش تحقيق پژوهش حاضر نیمه تجربی و بهصورت پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود.
این پژوهش همسو با تحقیقات مقتدر و اکبری (1398) و حصیر چمن، شاکری نیا و صادقی (1397)، میباشد که نشان دادند بین مهارتهای ارتباطی و تنظیم هیجان ارتباط موثری دارند و تحقیقات مرادی و وزیری (1396)، داگال (2018)، بالابان داگال (2017) و مقدسی و محمدی پور (2016) بود.