چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی نقاشی درمانی و اعتماد به نفس در دانش آموزان میباشد. نقاشی وسیله بیان گیرا و ممتازی است که میتواند تاثیر زیادی در تکامل هوشی و افزایش قابلیتها و رشد نیروی خالق داشته باشد. بنابراین نقاشی و طراحی از مهمترین عوامل در بیان مقاصد، افکار، عقاید و نیازهای درونی و افزایش عزت نفس و به دنبال آن اعتماد به نفس بشر به شمار میرود. در این تحقیق از مطالعات کتابخانهای و اینترنت و فیش برداری و اسنادی استفاده شده است. نتایج این پژوهش شامل نشان داد که با نقاشی و رنگ آمیزی طرحها و استفاده از تکنیک ماندالا میتوان عزت نفس و اعتماد به نفس دانش آموزان را بالا برد.
The purpose of this study is to evaluate painting therapy and self-confidence in students. Painting is an attractive and privileged means of expression that can have a great impact on the development of intelligence and increase the capabilities and growth of the creator's power. Therefore, painting and drawing are among the most important factors in expressing goals, thoughts, ideas and inner needs and increasing self-esteem, followed by human self-confidence. In this research, library and internet studies, receipts and documents have been used. The results of this study showed that by painting and coloring the designs and using the mandala technique, students' self-esteem and self-confidence can be increased.
خلاصه ماشینی:
نقاشی درمانی و اعتماد به نفس در دانش آموزان Painting therapy and self-confidence in students سمیرا نوروزی* کارشناسی، هنرهای تجسمی، دانشگاه ثامن الحج مشهد.
هنردرمانی یعنی بیان عاطفه در هنر که در جهت رشد و خلاقیت درونی افراد و توانبخشی بیماران و معلولان ذهنی و جسمی قدم های مناسبی برداشته است (علیخانی و همکاران، 2013) استفاده از هنردرمانی برای افراد دارای مشکلات یادگیری می تواند یکی از موثرترین راه های رساندن آنها به آگاهی و پل های ارتباطی و انگیزشی باشد.
همچنین استفاده از نقاشی و رنگ آمیزی، Odell-Miller Tang, Fu, Goa, Shen, Chi and Bai Stewart فرد را به آزمایش و بازی تشویق می کند.
پژوهش ها نشان داده اند هنردرمانی نیز به شکل های مختلف مانند نقاشی درمانی، نمایش درمانی، نمایش عروسکی، فیلم درمانی، موسیقی درمانی و حرکات موزون برای درمان از جمله مهمترین شاخه و کنترل مشکلات رفتاری کودکان دارای مشکلات یادگیری ازجمله پرخاشگری به کارمی روند (چرمینس 1 ،2006 و رستلی 2 ،2008) هنردرمانی به طورمستقیم و غیرمستقیم بر هیجانات متمرکزبوده و از طریق کاوش هیجانی و اجتماعی باعث آگاهی در کودکان می شود تا بهتر بتوانند مشکلات خود را بشناسند.
اهمیت و ضرورت این تحقیق از اینجا ناشی شده که با استفاده art therapy Khoshkonesh painting therapy Erickson and Block Bilby راه کارهای ارائه شده، مشکلات مشابه دانش آموزان را کاهش و همچنین مورد استفاده سایر همکاران و دست اندرکاران امر تعلیم وتربیت قرار گیرد.
هنر درمانی می تواند به افراد در بیان آن افکار، احساسات و تجربیات که صحبت در مورد آنها دشوار است کمک کند.