چکیده:
بدون شک عوامل متعددی بر ازدواج موفق زوجین موثرند که از میان آنها میتوان به داشتن انتظارات زناشویی منطقی و واقع بینانه زوجین حاصل شده از آموزشهای پیش از ازدواج، اشاره نمود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزشهای پیش از ازدواج بر انتظارات زناشویی زوجین در شهر نجف آباد بوده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بوده است که با رویکرد کاربردی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه زوجین شهر نجف آباد بودهاند که درسال 1401به مراکز مشاوره در این شهر مراجعه نموده بودند. نمونه پژوهش32 نفر از زوجین داوطلب درشهر نجف آباد بودهاند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16نفر) و کنترل (16نفر) قرار گرفتند. قبل از اجرای آموزش پیش از ازدواج، پرسشنامه انتظارات زناشویی در اختیار 32 نفر از آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل به طور همزمان قرار گرفت (پیش آزمون). پس از آن تعداد 16 نفر از اعضای گروه آزمایش شامل 8 زوج دختر و پسر در 8 جلسه 60 دقیقهای آموزش پیش از ازدواج، در هفته دوبار شرکت نمودهاند. پس از گذشت هشتمین جلسه آموزش، مجددا پرسشنامههای انتظارات زناشویی دراختیار 32 نفر (16 نفر گروه آزمایش) و (16 نفر گروه کنترل) قرار گرفت. سپس دادههای هر دو مرحله از آزمون ثبت گردید و با تحلیل کواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین میانگین نمرات انتظارات زناشویی دو گروه آزمایش وکنترل زوجین در شهرنجف آباد تفاوت معناداری وجود دارد (01/0> p). همچنین بین نمرات انتظار از همسر به عنوان دوست و حامی، انتظار از زندگی زناشویی، انتظار از یک رابطه ایده آل در دو گروه آزمایش و کنترل زوجین در شهر نجف آباد تفاوت معناداری وجود دارد (01/0> p).
Undoubtedly, several factors are effective on the successful marriage of couples, among which we can mention having logical and realistic marital expectations of couples obtained from pre-marriage education. The purpose of this research was to investigate the effect of pre-marital education on marital expectations of couples in Najaf Abad city. The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design with two experimental and control groups, which was done with an applied approach. The statistical population of the research was all the couples of Najaf Abad city who visited counseling centers in this city in 1401. The research sample consisted of 32 volunteer couples in Najaf Abad city, who were randomly assigned to two experimental (16 people) and control (16 people) groups. Before the implementation of pre-marriage training, the marital expectations questionnaire was given to 32 subjects of the experimental and control groups at the same time (pre-test). After that, 16 members of the experimental group, including 8 male and female couples, have participated in 8 60-minute sessions of pre-marriage education, twice a week. After the eighth training session, marital expectations questionnaires were given to 32 people (16 people in the experimental group) and (16 people in the control group). Then the data of both stages of the test were recorded and analyzed by multivariate covariance analysis. The results of the research indicated that there is a significant difference between the average scores of marital expectations of the two experimental and control groups of couples in Shahranjaf Abad (p