چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشایندها و پسایندهای پرسهزنی اینترنتی در سازمان جهاد دانشگاهی تهران صورت گرفت. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ رویکرد از نوع تحقیقات آمیخته است. در بخش کیفی نیز از روش فراترکیب استفاده گردید. به این منظور مطالعات انجام شده در زمینة پیشایندها و پسایندهای پرسهزنی اینترنتی در بانکهای اطلاعاتی معتبر طی سالهای 2002 تا 2021 جمعآوری و بررسی شد که از میان آنها 68 منبع برای تجزیهوتحلیل نهایی استفاده شدند. در بخش کمی بهمنظور غربال و تأیید یافتههای بخش کیفی از روش دلفی فازی بهره برده شد. جامعة آماری در بخش کمّی شامل کارشناسان خبره و متخصص سازمان جهاد دانشگاهی تهران بودند که 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. بر اساس یافتههای تحقیق پیشایندهای پرسهزنی اینترنتی در سه مقولة اصلی عوامل ساختاری، رفتاری و محیطی و پسایندها در دو مقولة پسایندهای مثبت و پسایندهای منفی شناسایی شدند. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند جهت بهبود مدیریت پرسهزنی اینترنتی کارکنان در محیط سازمان و جلوگیری از نتایج منفی و مخرب آن مؤثر باشد.
The present study conducted with the aim of identifying the antecedents and consequences of cyber loafing in the organization. This research is applied in terms of purpose and mixed research in terms of approach. In the qualitative part, Meta-synthesis method used. For this purpose, the studies conducted in the field of antecedents and consequences of cyber loafing were collected and analyzed in reliable databases during the years 2002 to 2021, and among them 68 sources used for the final analysis. In the quantitative part, the fuzzy Delphi method used to screen and confirm the findings of the qualitative part. The statistical population in the quantitative part included experts and specialists of Jihad Daneshgahi Organization in Tehran, 20 of whom selected by purposeful sampling. Based on the findings of the research, the antecedents of cyber loafing were identified in 3 main categories of structural, behavioral and environmental factors, and the consequences were identified in 2 categories, positive consequences and negative consequences. The results of this research can be effective to manage the cyber loafing of employees in the organizational environment and prevent its negative and destructive results.
خلاصه ماشینی:
Cyber Loafing 2 Counterproductive Work Behavior (CWB) در حال حاضر پژوهش های بسیاری در حوزه پرسه زنی اینترنتی وجود دارد و تمامی پژوهش های پیشین به نحوی پرسه زنی اینترنتی را تعریف کرده و به ارتباط ابعاد آن مانند ویژگیهای شخصیتی کارکنان ( Chen ٢٠١١ ,Yang &Ross )، شرایط محیطی ( & Aghaz & ٢٠١٧ ,Dilchart &Mercado, Giordano ٢٠١٥ ,Sheikh)، وظایف کاری (٢٠١٢ ,Runing)، انگیزش ( ,٢٠١٤ ,Schneider &Kaufmann ٢٠١٧,Mercado et al)، فرسودگی کارکنان (٢٠١٢ ,Lim,Chen & ٢٠٢٠ ,Ogrin &Wu, Mei, Liu )، آموزش کارکنان (٢٠١٩ ,Mohammadi &Sheikh, Aghaz ) و غیره پرداخته اند.
عبارت سایبرلوفینگ (پرسه زنی اینترنتی) از دو بخش سایبر به معنای یک فضا که مربوط به دنیای رایانه و اطلاعات است و نخستین بار توسط نویسنده ای به نام ویلیام گیبسون (١٩٨٢) ارائه شد و لوفینگ اشاره به شخصی دارد که از زمان در دسترس به خوبی استفاده نمیکند و به نحوی آن را هدر میدهد، تشکیل شده است ؛ بنابراین پرسه زنی اینترنتی بیانگر مجموعه ای از رفتارها و فعالیت های الکترونیکی در محل کار است که یک کارمند درگیر آن ها میشود و سرپرست ناظر، ارتباط این گونه رفتارها را با شغل در نظر نمیگیرد (٢٠١٧ ,Wai Chew &Koay, Chin-Hooi Soh ).
نتایج مطالعه آن ها نشان داد که عادت ها و منبع کنترل بیرونی پیش بینی کننده هایی برای استفاده شخصی از اینترنت هستند (٢٠١٥ ,Simun &Jamaluddin, Ahmad, Alias )؛ بنابراین پرسه زنی اینترنتی یک پدیده جهانی در محیط کاراست که گریبان گیر مدیران منابع انسانی شده است .