چکیده:
ارزشیابی عملکرد دولت در حوزه سلامت، با تکیه بر مؤلفههای بومی و بینالمللی، مبتنی بر شواهد علمی متقن، در امتداد الگوی نوین حکمرانی مورد تأکید قرار میگیرد و از طریق مجموعهای از مؤلفهها و معیارهای منطقی چون شفافیت و پاسخگویی در بازههای زمانی گوناگون سنجیده میشود. متأسفانه رتبه فعلی حوزه سلامت ایران در سطح بینالمللی از ناکارآمدی نسبی عملکرد دولت حکایت دارد. از این رو، هدف از این مطالعه شناسایی ابعاد و مؤلفههای کاربست الگوی ارزشیابی عملکرد دولت در حوزه سلامت است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با رهیافت نظاممند اشتراوس و کوربین در راهبرد «نظریه دادهبنیاد» انجام شده است. به منظور گردآوری دادهها، با 16 نفر خبره دانشگاهی- اجرایی شامل متولیان و صاحبنظران امر ارزشیابی عملکرد حوزه سلامت مصاحبههای باز انجام شد. فراگرد اکتشاف و تجزیهوتحلیل آن با روش نمونهگیری ترکیبی هدفمند و گلوله برفی تا مرحله اشباع ادامه یافت. تعداد 177 مفهوم، 27 کد فرعی و شش بُعد اصلی شامل عوامل علّی، میانجیها، پدیده محوری، عوامل زمینهای، راهبردها و پیامدها شناسایی شدند. پیامدهای عملکرد شامل چهار مقوله «سیستم یکپارچه رصد عمل و اقدام»، «ارتقای کیفی خدمات»، «چابکسازی ساختار و نیروی انسانی» و «تأمین منافع ملی، منطقهای و بینالمللی» مشخص شدند. الگوی پیشنهادی در امتداد برنامهریزی توسعه پایدار با رویکرد خطمشیگذاری پیشگیرانه با هدف کاهش تصمیمهای مبتنی بر آزمون و خطا، استفاده بهینه از منابع و انعطاف در عمل و اقدام کارگزاران برای بهبود سبک زندگی سالم، افزایش کارایی کارکنان و اثربخشی سازمان، تأمین رفاه عامه و بالا رفتن سن امید به زندگی طراحی شده است.
There is an emphasis on the evaluation of government’s performance in health sector according to local and international criteria, based on accurate scientific evidence, and in the light of the modern model of governance. Such evaluation is carried out according to a variety of parameters and rational criteria, including responsiveness and transparency, throughout different time periods. Unfortunately, the current ranking of Iran's health in the international arena reflects the relative inefficiency of the government’s performance. Therefore, the purpose of this study was to identify the dimensions and components of the application of the Government’s Performance Evaluation Model in the health system. The present qualitative study adopted the systematic approach of Strauss and Corbin and employed the grounded theory strategy. To collect the data, unstructured interviews were carried out with 16 academic-professional organizations experts including custodians and experts in performance evaluation of government. 177 Concepts, 27 sub-codes and 6 main dimensions were identified, including Causal factors, mediators, core phenomenon, contextual factors, strategies, and consequences. The consequences of performance were identified, highlighting four categories, “integrated monitoring system of action and implementation”, “service quality improvement”, “structure and human resource downsizing”, and “fulfillment of national, regional, and international interests”. The proposed model, built upon a preventive policy-making approach, is designed to plan sustainable development with the aim of reducing trial-and-error-based decisions, optimizing the use of resources, and developing flexibility in implementation of the agents to improve a healthy lifestyle. The findings of this research will lead to an increase in the commitment and efficiency of employees, promote the effectiveness of the organization, and raise life quality, public welfare and increase in the age of life expectancy.
خلاصه ماشینی:
ابعاد، مقوله و مفاهيم حاصل از مصاحبه ها (کدگذاري محوري) ابعاد پژوهش مقوله (کدگذاري مفاهيم (کدگذاري باز) (طبقه هاي فرعي) محوري) کيفيت کالا و خدمات ، انعطاف در حجم کالا و خدمات دريافتي، عوامل علي مديريت تأمين منابع تشخيص و تسجيل کالا و خدمات ، توزيع عادلانه منابع ، فناوري مهندسي پزشکي تشخيص موانع ، زمان انجام خدمات ، برانگيختگي کارکنان ، سطح مديريت عرضه کيفي خدمات ، منشور حقوق بيماران ، توسعه خدمات سرپايي، توسعه خدمات و ارتباطات خدمات خودمراقبتي، نظام انتقادها و پيشنهادها سيستم موازنه و مراقبه ، خرده سيستم ارزياب ، خرده سيستم مديريت مديريت سيستم دانش ، خرده سيستم مستندسازي، بهينگي عملکرد، توزيع فراواني پشتيبان عملکرد همگون پزشکان ايمني کار، به گزيني، گردش شغلي، اعتماد به نخبگان جوان ، مديريت منابع انتظارات خدمات گيرندگان ، مشارکت کارکنان ، توانمندسازي، انساني تخصص محوري جبران خدمات ، بودجه ريزي عملياتي و بهاي تمام شده ، نرخ سرانه سلامت ، نرخ بازگشت پزشکان حاذق به کشور، سهم هزينه سلامت پديده محوري در توليد ناخالص ملي١، مقايسه هزينه عمومي سلامت با متوسط مديريت مالي جهاني، سهم قيمت خدمات دولتي در بهداشت به کل قيمت ها، سهم هزينه درمان در کل بودجه خانوار، ميانگين قيمت سبد سلامت نسبت به تورم ، ضريب اشغال تخت ، تخصيص منابع بودجه اي خريد خدمات ، پوشش بيمه پايه سلامت ، سرانه پزشک عمومي، مديريت منابع و سرانه پزشک متخصص ، سرانه تخت بيمارستاني، سرانه کارکنان هزينه حوزه سلامت ، سرانه مصرف دارو هر نفر در سال ، پرداخت از جيب مردم به نسبت جهاني پيوست قانوني، ايمني فضا، آسايش و رضايت مراجعان ، آمايش مديريت سبز سرزمين ، توسعه برنامه راهبردي ايمني آب و فاضلاب کشور، ايمني و ترويج غذاي سالم 1.
Performance management in local government: The application of system dynamics to promote data use, International Journal of Public Administration, 37(13), 945–954.