چکیده:
در این نوشتار، نتایج بررسی راهبردهای کارآفرینان خطمشی در فضای خطمشیگذاری عمومی ایران، با استفاده از تکنیک دیماتل، ارائه شده است. هدف پژوهش، بر اساس مسئلة اصلی پژوهش، شناسایی و کشف روابط علّی و برآورد میزان تأثیر و تأثر و در نهایت ارائة یک نقشة شبکة ارتباطی از راهبردهایی بود که به زعم مشارکتکنندگان توسط کارآفرینان خطمشی در فضای خطمشیگذاری عمومی ایران به منظور ارائة نوآوریهای سیاستی به کار گرفته میشود. روش تحقیق کاربردی از نوع توصیفی بود و انتخاب خبرگان به صورت نمونهگیری هدفمند یا قضاوتی به تعداد 20 نفر مبتنی بر راهبردهای بیشینة تنوع و گلوله برفی انجام گرفت. به این منظور ابتدا به بیان مبانی نظری و مفاهیم کارآفرینی خطمشی جهت شناسایی راهبردهای کارآفرینان خطمشی در پیشینة پژوهشی موضوع پرداخته شده است. سپس، به کمک تکنیک دیماتل، راهبردهای مستخرج از مصاحبههای خبرگان، به منظور کشف روابط علّی، در ساختاری مبتنی بر نظریة گراف، اولویتبندی و نقشة شبکة ارتباطی آنان ترسیم شد. بر مبنای نتایج این پژوهش، ضمن ارائة الگوی شبکة ارتباطی راهبردهای کارآفرینان خطمشی در نظام خطمشیگذاری عمومی ایران، راهبردهای «مدیریت ارتباطی، بهرهبرداری از رسانهها، و ترغیب و متقاعد کردن مخاطبان به کمک قدرت خطابه» تأثیرگذارترین و «تغییر بازیگران و نهاد ذیحق در رسیدگی به مسئله برای کنار زدن مخالفان» تأثیرپذیرترین راهبرد کارآفرینان خطمشی شناسایی شد.
This article presents the results of the examination of the policy entrepreneurs’ strategies in the public policymaking atmosphere of Iran using DEMATEL technique. In line with the research topic, the purpose of this study was to identify and detect causal relations, estimate the effect size, and finally presentthe relational network of strategies that participants’ thought are used by policy entrepreneurs in the public policymaking atmosphere of Iran to offer policy innovations. The research method was descriptive, and 20 experts were selected through purposive/ judgmental sampling based on the maximum variation and snowball strategies. To this end, first the theoretical bases and concepts of policy entrepreneurship are expressed in order to identify the policy entrepreneurs’ strategies in the literature. Then, using DEMATEL technique, the strategies extracted from the experts’ interviews are prioritized in a structure based on the graph theory to identify the causal relations and then their relational network map is developed. Based on these steps, the relational network of policy entrepreneurs’ strategies in the public policymaking system of Iran is provided. Moreover, the most effective strategies are found to be “strategies of relational management, using the media, and persuading and convincing the audience through speech power,” while “changing the actors and stakeholders with the right to address the issue in order to remove the opponents” was found to be the most influenced strategy of the policy entrepreneurs.
خلاصه ماشینی:
بر مبنای نتایج این پژوهش ، ضمن ارائۀ الگوی شبکۀ ارتبـاطی راهبردهـای کارآفرینـان خـط مشـی در نظـام خط مشیگذاری عمومی ایران ، راهبردهای «مدیریت ارتباطی، بهره برداری از رسانه ها، و ترغیب و متقاعد کردن مخاطبـان بـه کمک قدرت خطابه » تأثیرگذارترین و «تغییر بازیگران و نهـاد ذیحـق در رسـیدگی بـه مسـئله بـرای کنـار زدن مخالفـان » تأثیرپذیرترین راهبرد کارآفرینان خط مشی شناسایی شد.
بنابراین و با تأکید بر ایـن نکتـه کـه کـارآفرینی و کارآفرینـان خـط مشـی در نظـام خط مشیگذاری عمومی ایران به ندرت موضوع پژوهش علمی بوده اند در این نوشتار به دنبال شناسایی و کشف روابط علّی و برآورد میزان تأثیر و تأثر و در نهایت ارائۀ یـک نقشـۀ شـبکۀ ارتبــاطی از راهبردهــایی هســتیم کــه بــه زعــم خبرگــانْ کارآفرینــان خــط مشــی در فضــای خط مشیگذاری عمومی ایران به منظور ارائۀ نوآوریهای سیاستی استفاده میکنند.
بـر اسـاس پـژوهش حاضر نیز این راهبرد تحت تأثیر راهبردهای پایش محیطی، ساخت دهی به مسـائل ، اتخاذ مواضع صریح ، و در عین حال آمادگی برای مذاکره و مصالحه و لابیگری بـه منظور بازنگری در برنامه ها، الگوبرداری از خط مشیهای سایر حوزه ها، راهبردهـای مدیریت ارتباطی، بهره برداری از رسانه ها و ترغیـب و متقاعـد کـردن مخاطبـان بـه کمک قدرت خطابه ، استفاده از رویدادهای برجسته نظیر بحران ها و حوادث طبیعی ، و ایجاد ائتلاف و تیم و شبکه سازی قرار دارد.
بنـابراین میتوان گفت کارآفرینان خط مشی در فضای خط مشیگذاری عمومی ایران این راهبردها را بـه عنوان متداول ترین استراتژیها در فرایند کارآفرینی و تغییـر خـط مشـیهـا در ایـران شناسـایی کرده اند.