چکیده:
زمینه و هدف: موفقیت عملکرد مالی شرکتها نیازمند بهرهگیری از ابزارهای قوی و مؤثری مانند: هوش کسبوکار، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی بهعنوان عوامل مثبتی است که میتواند آنها را در مکانیزه کردن کارهای آنالیز، تصمیمگیری، تدوین استراتژی و پیشبینی یاری رساند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هوش کسبوکار و یادگیری سازمانی بر عملکرد مالی و با در نظر گرفتن نقش میانجی نوآوری سازمانی بود.
روششناسی: جامعه آماری این پژوهش، شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری خلیجفارس است و طبق فرمول کوکران؛ 97 نفر از کارکنان این شرکتها بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای است که روایی و پایایی آن اندازهگیری شده است.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که هوش کسبوکار و یادگیری سازمانی بهطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نوآوری سازمانی بر عملکرد مالی شرکتها تأثیر دارند.
نتیجهگیری: ایجاد و بهکارگیری هوش کسبوکار و یادگیری سازمانی با چاشنی نوآوری سازمانی؛ به مدیران در نحوه بهبود عملکرد مالی شرکتها در محیطهای پویا کمک میکند.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که هوش کسبوکار و یادگیری سازمانی بهطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نوآوری سازمانی بر عملکرد مالی شرکتها تأثیر دارند.
com Katila, Chen & Piezunka Lasi Raghuvanshi, Agrawal & Ghosh Villar, Alegre & Pla-Barber Wanda & Stian Strohmeier Sjarif & et al Chen & Lin Nithya & Kiruthika Nuseir & et al اطلاعات انبوه و گوناگون به دانش و هوشمندی ناب موردنیاز مدیریت، برای موفقیت و بقای سازمانها ضروری است (آزوف و همکاران 1 ، 201 > یادگیری سازمانی یکی از منابع بااهمیت برای کسب مزیت رقابتی در مدیریت استراتژیک است (لوپز و 2 l"/>l"/>، 2005) و بایستی دانش سازمانی بهعنوان یک دارایی استراتژیک در سازمان موردتوجه قرار گیرد و بهگونهای آن را مدیریت کرد تا بتواند عملکرد و موقعیت رقابتی سازمان را ارتقا د 3 rczek"/>rczek"/>، 2006).
عملکرد فرایند داخلی همچون فرایندهای مد Williams Huber Levitt & March Schwandt Moraleset al Tushman & Nadle Lemon & Sahota Woodman et al Ferna´ndez-Mesa & Alegre Lu &Chen Gumusluoglu & Ilsev Damanpour & Aravind Kostopoulos & et al Buvaneswari & Venkatesh فرایندهای نوآوری و فرایندهای اجتماعی در صورت پشتیبانی از سوی سرمایه فکری و سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مدیریت تقویت خواهند شد (حریاتی و همکاران، 2019).
بهطورکلی، آزمون مدل مفهومی پژوهش نشان داد که بر مبنای هوش کسبوکار یادگیری سازمانی و با میانجیگری نوآوری سازمانی شرکتهای دانشبنیان میتوان به پیشبینی عملکرد مالی آنها پرداخت.