چکیده:
روایات معصومان ع بعد از قرآن کریم مهمترین مأخذ در استنباط احکام فقهی است. تعارض بین احادیث یکی از چالشهای اساسی در پیش روی دانشمندان و حدیثپژوهان اسلامی قلمداد میشود. برخی از اخباریان و مجتهدان در صدد حل این مشکل برآمدند و دلایل و روشهایی را برای رفع آن برگزیدند. شیخ یوسف بحرانی از محدثانی است که در صدد احیاء عنصر تقیه بهعنوان عامل اصلی تعارض اخبار بوده و امامان معصومb را عامل در اختلافافکنی میان شیعیان معرفی میکند. بسیاری از اصولیان همچون شهید صدر با این نظریه مخالفت کرده، عوامل دیگری را همچون، نسخ، از میان رفتن قرائن، نقل به معنا، جعل و وضع، درج، رعایت ظرفیت و سوء فهم راوی را دخیل در این موضوع میدانند. پژوهش حاضر با بررسی نظریۀ شهید صدر، آشکار میسازد آنچه بهعنوان علل تعارض اخبار مطرح میشود ناشی از عدم تتبع کامل در دلایل اختلاف اخبار بوده و بهنوعی توهم تعارض است. با فهم صحیحی از دلائل تعارض در روایات، بازگشت اختلاف اخبار به همان عنصر تقیه دارد و سهم سایر موارد ناچیز قلمداد میگردد.
After the Holy Quran, the traditions of the Infallible Figures (A.S.) are the most important source in deriving jurisprudential rules. The contradiction between Hadiths is considered as one of the basic challenges facing Islamic scholars and Hadith experts. Some scholars and mujtahids tried to solve this dilemma and chose ways and methods to solve it. Sheikh Yusuf Bahrani is one of the Hadith experts who endeavored to revive the element of taqiyyah as the main factor in the contradiction of narrations and identifies the infallible Imams as the cause of discord among Shiites. Many Usuli experts such as Shahid Sadr disagree with this theory and consider other factors such as cancellation (naskh), loss of evidence, narrating by meaning, imitation, falsification, gradation, compliance with capacity and misunderstanding of the narrator to be effective in this regard. By examining the theory of Shahid Sadr, the present research reveals that what is proposed as the causes of narrations contradiction is due to the lack of full tracing the reasons for the narrations contradiction and is a kind of illusion of conflict. With a correct understanding of the reasons for the conflict in the narrations, the return of the difference in narrations is based on the same element of taqiyyah, and the contribution of other factors is considered insignificant.