چکیده:
هدف از انجام این تحقیق اثربخشی درمان هیجان مدار بر بهزیستی روانشناختی، پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی معلمان مقطع ابتدایی ورامین بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعة آماری در این پژوهش شامل کلیة معلمان مقطع ابتدایی ورامین بود. حجم نمونة این پژوهش برابر با 30 نفر از معلمان بود. برای انتخاب نمونه های تحقیق از روش دسترس در دو گروه آزمایش و گواه استفاده گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامۀ بهزیستی روانشناختی کارل ریف (2002)، پذیرش اجتماعی کراون و مارلو (1960)، کفایت اجتماعی فلنر (1990) و جلسات مشاورۀ زوجدرمانی هیجانمدار سوزان جانسون (1980) بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. در این پژوهش، از آمار توصیفی برای محاسبة میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش و نشان دادن فراوانی و نمودارهای مربوط به آن استفاده شد و از آمار استنباطی به منظور بررسی فرضیهها استفاده گردید. نتایج نشان داد که درمان هیجانمدار بر بهزیستی روانشناختی، پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی معلمان اثربخش است.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of emotion therapy on psychological well-being, social acceptance and social adequacy of Varamin primary school teachers. The research method was quasi-experimental with pre-test-post-test design with a control group. The statistical population in this study included all primary school teachers in Varamin. The sample size of this study was equal to 30 teachers. The method available in the experimental and control groups was used to select the research samples. Data collection tools in this study were Carl Reef Psychological Welfare Questionnaire (2002), Crown and Marlowe Social Acceptance (1960), Flanner's Social Adequacy (1990) and Susan Johnson (1980) Emotional Couples Counseling Sessions. SPSS software and multivariate analysis of covariance tests were used to analyze the data. In this study, descriptive statistics were used to calculate the mean and standard deviation of research variables and show the frequency and related graphs, and inferential statistics were used to test the hypotheses. The results showed that emotion therapy is effective on psychological well-being, social acceptance and social adequacy of teachers.
خلاصه ماشینی:
از نظر ريـف ١ بهزيسـتي روانشناختي به معناي تلاش براي ارتقاست که در تحقق استعدادها و توانايي هاي فـرد متجلـي مي شود و از شش بعد اصلي پذيرش خود (نگرش مثبت نسبت بـه رفتارهـاي حـال و گذشـته خود)؛ هدفمندي در زندگي (داشتن باورهاي هـدايت کننـده فـرد)؛ رشـد شخصـي (تاکيـد بـر اهميت پايداري و بالفعل کردن پتانسيل هاي خود)؛ داشتن ارتباط مثبـت بـا ديگـران (داشـتن عشق و روابط بين فردي متقابل )؛ تسلط بر محيط (توانايي فرد برا ي انتخاب يا خلـق محيطـي مناسب براي مواجه شدن با نيازهاي روانشناختي ) و خودمختاري (توانايي حفظ اسـتانداردهاي شخصي خود به صورت مقاومت در برابر انطباق و منبع کنترل دروني ) تشکيل شده است (نايب حسين زاده ، فتح الله زاده ، سعادتي و رستمي ، ١٣٩٨).
لذا با توجه به مطالب فوق سؤال اصـلي تحقيـق ايـن اسـت کـه آيـا درمان هيجان مدار بر بهزيستي روانشناختي ، پذيرش اجتماعي و کفايت اجتماعي معلمـان اثـر بخش است ؟ روش پژوهش پژوهش حاضر، از جمله طرح هاي نيمه آزمايشي ، به صورت پيش آزمون – پس آزمـون بـا گروه کنترل مي باشد که داراي دو گروه مي باشد که هر دو گروه دو بار مورد مشـاهده (انـدازه گيري ) قرار مي گيرند.
معيارهاي ورود شامل : معلمان مقطع ابتـدايي داراي سـنين ٢٥ تـا ٤٥ سال ، کسب نمره پايين در پرسشنامه هاي بهزيستي روانشناختي ، پـذيرش اجتمـاعي و کفايـت اجتماعي و پذيرفتن معلمان مراجعه کننده براي شرکت در پژوهش ، پس از امضاي رضايت نامه کتبي و عدم دريافت قبلي آموزش درمان هيجان مدار بود.
اين پژوهش نشان داده است که درمان هيجان مدار بـر بهزيسـتي روانشناختي، پذيرش اجتماعي و کفايت اجتماعي معلمان موثر مي باشد.