چکیده:
تربیت اقتصادی یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش به شمار میرود و برای سلامت اقتصاد ملی هر جامعهای حیاتی است. تربیت اقتصادی مبتنی بر مبانی فقهی، میتواند به رشد و سالمسازی اقتصادی یاری رسانده و گسترش عدالت اجتماعی و برخورداری عموم مردم از رفاه اقتصادی را در پی داشته باشد. بر این اساس، این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی و به منظور بررسی فقهی تربیت اقتصادی انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که با تکیه بر مبانی فقهی میتوان نوعی از تربیت اقتصادی ارائه داد که بایدها و نبایدهای رفتار اقتصادی مطابق با دیدگاه اسلام را تعیین نماید. در منابع اسلامی، سه مؤلفه مهم اقتصادی شامل تولید، توزیع و مصرف مورد توجه قرار گرفته است که محور اصلی اقتصاد اسلامی را تشکیل میدهد. بر اساس این سه مؤلفه میتوان از تربیت اقتصادی مطابق با دیدگاه اسلام سخن گفت و با توجه به منابع فقهی و آثار تربیتی اقدامات لازم را به عمل آورد. تربیت اقتصادی مطابق با مبانی فقهی اسلام از ویژگیهای متمایزی برخوردار است. در اسلام تولید و معامله هر نوع کالا و خدماتی مجاز نیست. در منابع فقهی به تلاش جهت کسب حلال و پرهیز از معامله و کسب حرام تأکید فراوان شده است. بهطورکلی، کالاها و خدمات در عرصه تولید، توزیع و مصرف به دو دسته مجاز و غیرمجاز تقسیم میشوند که باید در تربیت اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.
Economic education is one of the most important issues in education and is vital for national economic health. Economic education based on religious foundations can help to economic growth and safety and to promote social justice and enjoyment of public health. Accordingly, this research has been done using descriptive and analytical method and in order to study juridical of economic education. The main question was, how is economic education in terms of jurisprudence, and how the jurists deal with it. The results show that by relying on the juridical principles, one can provide some kind of economic education that determine the do's and don'ts of economic behavior in accordance with the Islamic view. in Islamic sources, three important economic components including production, distribution and consumption are considered, which constitute the main axis of Islamic economy. Relying on these three components, economic education can be discussed in accordance with the view of Islam and according to the religious sources and educational effects, the necessary actions are taken. Economic training according to Islamic jurisprudence principles has distinct characteristics. In Islam, production and sale of goods and services is not permitted. In the jurisprudence sources, the attempt to obtain halal and to avoid dealing with unlawful gain is great. In general , goods and services in the field of production, distribution and consumption are divided into two categories allowable and unauthorized that should be considered in economic education.