چکیده:
الیزابت آنسکوم اندیشههای ویتگنشتاین (در کتاب تحقیقات فلسفی) را در باب زبان، یک ایدئالیسم زبانی ناقص توصیف میکند. زیرا ویتگنشتاین -بر اساس تفسیر آنسکوم- قواعد و هنجارهای اجتماعی را به نحوی تبیین میکند که با ایدئالیسم زبانی مطابقت دارد ولی تبیین ویتگنشتاین از مفاهیم مربوط به ذوات طبیعی کاملا با ایدئالیسم زبانی مطابقت ندارد. به نظر آنسکوم، ویتگنشتاین اعیان را به نحو ایدئالیستی تبیین نمیکند و آنها را مستقل از زبانْ مفروض میگیرد. در اینجا پس از بیان استدلالِ آنسکوم در دفاع از ادعای فوق، آن را مورد انتقاد قرار میدهم. انتقاد مذکور با توجه به استدلال مفسرینی صورت میگیرد که از این موضع دفاع میکنند که ایدئالیسم زبانی ویتگنشتاین را نباید به صفت «ناقص» موصوف کرد. بر اساس تحلیلی که در اینجا ارایه خواهد شد، مفاهیم مربوط به هویتهای فیزیکی و ذوات طبیعی نیز از نگاه ویتگنشتاین با اتکا به آنچه ایدئالیسم زبانی میخوانیم، توضیح داده میشوند. این ادعا را با اتکا به -اولا- نگاه کلی نویسنده کتاب تحقیقات فلسفی به معنا و -در ثانی- خصلت خودارجاعدهندگی زبان و گستره آن -از نگاه او- مستدل خواهیم کرد.
Elizabeth Anscombe describes Wittgenstein's ideas (in his book Philosophical investigations) on language as a partial linguistic idealism. Because, Wittgenstein, according to Anscombe, interprets social rules and norms in a way that is consistent with linguistic idealism, and his explanation of concepts of natural essences is not entirely consistent with linguistic idealism. According to Anscombe, Wittgenstein doesn’t explain objects idealistically and he takes them presumed independently of language. Here, after expressing Anscombe's argument in defense of the above claim, I will criticize it. This critique is based on the argument of commentators who defend the position that Wittgenstein's linguistic idealism should not be described as "partial". Based on the analysis presented here, the concepts of physical identities and natural essences are also explained, from Wittgenstein's point of view, by relying on what we call linguistic idealism. We will defend this claim by relying, firstly, on the general view of the author of Philosophical Investigation on the meaning and, secondly, on the self-referring nature of language and its scope, in his view.
خلاصه ماشینی:
غرب شناسی بنیادی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوفصل نامۀ علمی (مقالۀ علمی ـ پژوهشی)، سال ١٢، شمارة ٢، پاییز و زمستان ١٤٠٠، ٧٩ - ١٠٤ آثار ایدئالیسم زبانی ویتگنشتاین بر تبیین مفاهیم اجتماعی و طبیعی؛ با بررسی قرائت آنسکوم و نقد آن حسین شقاقی * چکیده الیزابت آنسکوم اندیشه های ویتگنشتاین (در کتاب تحقیقات فلسفی) را در بـاب زبـان ، یـک ایدئالیسم زبانی ناقص توصیف میکند.
(حسین شقاقی ) ٨١ فردمحور است و خصیصه مهم آن هستیشناسـی روح گـرا اسـت ، بـدین معنـا کـه هرگونـه واقعیت مادی را تابع یا از عوارض سوژه فردی یا روح میداند و به تبـع آن وجـود اعیـان و جهان را وابسته به ادراک شدن از طریق قوای شناخت سوژه فردی محسـوب مـیکنـد و بـه این شکل وجود اعیان و جهان به مدرَک شدن و بلکه قابل ادراک بودن یا مشاهده پذیر بـودن تقلیــل مــییابــد و (٢) ایدئالیســم هگلــی کــه در آن ســنت و تــاریخ محوریــت دارد و عنصر محوری سوبژکتیو در آن فردی نیست بلکه جمعی است .
در باب این مساله در بین مفسران مطـرح ٨٢ غرب شناسی بنیادی، سال ١٢، شمارة ٢، پاییز و زمستان ١٤٠٠ ویتگنشـتاین اخـتلاف نظـر وجـود دارد و الیزابـت آنسـکوم از جملـه مفسـرانی اسـت کـه ویتگنشتاین را حامی ایدئالیسم زبانی میدانـد.
(رک: ١٢٧&١٢٢ :١٩٨١ Anscombe و ٣٤ :١٩٩٧ Bloor) بنابر آنچه بیان شد به نظر آنسکوم ، رویکرد ویتگنشتاین در باب معـارف طبیعـی و ذوات فیزیکی، کاملا ایدئالیستی نیست و گپ و شکافی بین دو قلمرو مشهود است : قلمـرو قواعـد و امور اجتماعی که در آن ایدئالیسـم زبـانی کـاملا حـاکم اسـت و قلمـرو ذوات و معـارف طبیعی که ایدئالیسم زبانی کاملا در آن حاکم نیست ، چرا که در این قلمرو صـرفا مفـاهیم بـه آثار ایدئالیسم زبانی ویتگنشتاین بر تبیین مفاهیم ...