چکیده:
هدف پژوهش حاضر با هدف توصیف ادراک و تجارب زیسته معلمان زبان انگلیسی از دلایل ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی در مقطع متوسطه شهر تبریز انجام یافته است. رویکرد مطالعۀ حاضر، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. شرکت کنندگان در پژوهش، کلیه معلمان زبان انگلیسی مقطع متوسطۀ اول شهر تبریز در نواحی 5 گانه بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع نظری داده ها (18 نفر) ادامه یافت. داده ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه سازمان یافته گردآوری شد. روایی پژوهش حاضر از نوع روایی درونی بود که بدین منظور آنالیز داده ها توسط پژوهشگران به منظور بازسازی واقعیت انجام گردید. سپس داده ها و تفسیر از آن ها در اختیار خود معلمان که به عنوان شرکت کننده در پژوهش بودند قرار گرفت تا صحت داده ها و تفسیر از آن را تایید بکنند. برای افزایش پایایی پژوهش، مصاحبه ها با یک برنامه قبلی در یک فضای مناسب و رعایت شرایط مصاحبه با راهنمایی های لازم و به دور از سوگیری و اعمال نظر شخصی انجام می گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش اسمیت استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد که علل اصلی ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی شامل: ناکارآمدی ساختاری نظام آموزشی زبان انگلیسی؛ ناکارآمدی کتب درسی زبان انگلیسی؛ ناکارآمدی دانش آموزان؛ ناکارآمدی معلمان؛ ناکارآمدی مدرسه؛ ناکارآمدی اولیا؛ ناکارآمدی مسئولین؛ ناکارآمدی رسانه و راهکارها بودند که این تمها برگرفته از 75 مضمون میباشند.
Background and Objectives: The purpose of this study was to describe the perceptions and lived experiences of English language teachers about the inefficiency of English language teaching in high school in Tabriz.
Methods: The present study is qualitative and has been done with a descriptive phenomenological approach. Participants in the study were all English language teachers in the first secondary school of Tabriz in 5 districts that were selected by purposive sampling method and its volume continued according to the nature of qualitative research until the theoretical saturation of the data (18 people). Data were collected through semi-organized in-depth interviews. The validity of the present study was internal validity, for which data analysis was performed by researchers to reconstruct reality. The data and their interpretation were then provided to the teachers themselves who participated in the study to confirm the accuracy of the data and its interpretation. To increase the reliability of the research, the interviews were conducted with a previous program in a suitable atmosphere and observing the interview conditions with the necessary guidelines and away from bias and personal opinion. Smith (1995) method was used to analyze the data.
Findings: Data analysis showed that the main causes of inefficiency of English language teaching from the perspective of English teachers include structural inefficiency of the English language teaching system; English textbook inefficiency; Student inefficiency; Teacher inefficiency; Parental inefficiency; The inefficiencies of the authorities and the media and the solutions were that these themes are derived from 75 themes.
Conclusion: Therefore, it can be concluded that in order to improve the conditions of English language teaching in high school, the structure of the educational system and its elements should be changed
خلاصه ماشینی:
جدول ٧: مضامين فرعي و مفاهيم اوليه مربوط به مضمون ناکارآمدي مسئولين و رسانه مضامين مضامين فرعي مفاهيم اوليه داده هاي کيفي (نمونه داده هاي مصاحبه ) اصلي ناکارآمدي - مسئولين بيتوجه - طرز نگرش مسئولين به زبان انگليسي - تا زماني که اين زبان از سوي مسئولين به عنوان زبان بيگانه نگاه مسئولين - فلسفه نامطلوب - عدم ارائه تجهيزات آموزشي مناسب ميشود مشکلات حل نخواهد شد (مشارکت کننده شماره ١) و رسانه ها مسئولين - عدم توجه مسئولين به علايق و نيازهاي - هر از گاهي صحبت حذف درس زبان از مدارس به گوش ميرسد - بيتوجهي رسانه يادگيرندگان (مشارکت کننده شماره ٢ و ٨) - حذف درس زبان - در رسانه ملي برنامه ها و کارتون هاي جذاب با اين زبان پخش شود مطمئن انگيزه و علاقه يادگيري در کودکان و دانش آموزان بيشتر و - عدم استفاده از بسترهاي رسانه ها بازده بهتري حاصل خواهد شد (مشارکت کننده شماره ٥) راهکار يکي ديگر از مضامين اصلي در اين زمينه ، ارائه راهکار از سوي مصاحبه شوندگان است که مضامين فرعي محتوا، معلمان ، زمان ، امکانات ، روش تدريس ، سياست و آگاهي والدين از جمله آنهاست .
The contribution of descriptive corpus linguistics to English language teaching.
). English in the World: Teaching and Learning the Language and Literatures (pp.