چکیده:
این پژوهش درصدد است به بررسی و شناخت علل مقاومت کاربران به ویژه کاربران نهایی در برابر پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی جدید پرداخته و دلایل بروز رفتارهایی را مشخص نماید که بر اساس آن بتواند پدیده تغییر را در سازمان، مدیریت نماید. هدف اصلی این پژوهش کسب درک جامع نسبت به پدیده مقاومت کاربران در برابر سیستمهای اطلاعاتی جدید با استفاده از مدل پیشنهادی پژوهش میباشد. این مدل کمک میکند کاربران بر اساس ارزیابی خود از تغییرات مطرح شده، مقاومت خود را کاهش دهند. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان بانک انصار در استان تهران که مجموعا 137 نفر است، میباشد. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 101 نفر انتخاب شد و بر اساس پرسشنامههای توزیع شده، 97 پرسشنامه جمعآوری گردید. با استفاده از نظریهها و مدلهای موجود در زمینه مقاومت کاربران و پذیرش فناوریهای جدید، مدل جدیدی توسعه داده شد و از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد Smart PLS، به تجزیه و تحلیل دادهها و همچنین آزمون فرضیهها پرداخته شد. در این تحقیق این نتیجه حاصل شد که خودکارآمدی برای تغییر، بیشترین تاثیر را بر مقاومت کاربران دارد. همچنین، پشتیبانی سازمانی، ارزشهای ادراک شده و هزینههای انتقال از سایر عوامل اصلی تاثیرگذار در مقاومت کاربران به حساب میآید. به علاوه، زمانی که کاربران احساس کنند که سازمان در قبال آنها ناعادلانه رفتار میکنند، نسبت به این رفتارها، واکنش نشان داده و در برابر تغییر جدید مقاومت مینمایند.
This study seeks to investigate and determine the causes of user resistance especially end users for implementation of new information systems and the reasons for behaviors which can manage phenomenon change in the organization. The main object of this study is to gain a comprehensive understanding of the phenomenon of user resistance to new information systems using model study. This model helps users to reduce their resistance based on their assessment of the proposed changes. The statistics society consists of all employees in the Ansar bank in Tehran province that137 individuals were considered. Using Cochran formula, the sample size was 101 people. Based on questionnaires distributed, 97 were gathered. Based on previous theories and models, we develop a new model and for analyzing the data collected from questionnaire and also testing the hypotheses, we use SEM (Structural Equation Modeling) method based on PLS approach. By analyzing the data via Smart PLS software, we reach a conclusion that self-efficacy for change has the most impact on user resistance. In other words, when an individual is sure that he/she can adjust to the new situation and develop new skills, he/she will resist less. Also, organizational support, perceived value and switching costs are among other variables that have impact on user resistance. Moreover, when a user perceive that the organization act in an unfair way, he/she will respond to such a situation and he/she will likely resist more.
خلاصه ماشینی:
علل مقاومت کاربران در پیادهسازی سیستم اطلاعاتی جدید با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در بانک انصار 1 حسن رنگریز تاریخ دریافت : ٩٦/٠١/١٨ تاریخ پذیرش:٩٦/٠٦/٢٠ چکیده این پژوهش درصدد است به بررسی و شناخت علل مقاومت کاربران به ویژه کاربران نهایی در برابر پیادهسازی سیستم های اطلاعاتی جدید پرداخته و دلایل بروز رفتارهایی را مشخص نماید که بر اساس آن بتواند پدیده تغییر را در سازمان، مدیریت نماید.
در این راستا، پژوهش حاضر بااستفاده از یکی از معتبرترین مدلهای موجود به بررسی علل مقاومت کاربران، پیش از پیادهسازی سیستم های اطلاعاتی جدید پرداخته شده و راهکارهای عملی برای مدیریت هر چه بهتر این پدیدها ارائه شده است .
در حقیقت ، هدف اصلی این پژوهش ، کسب درک جامع نسبت به پدیدة مقاومت کاربران در برابر سیستم های اطلاعاتی جدید بااستفاده از مدل پیشنهادی و از طریق مدلسازی معادلات ساختاری میباشد و در پی آن، شناسایی متغیرهای اثرگذار اصلی در تشدید مقاومت کاربران با هدف مدیریت هر چه بهتر این پدیده، مورد بررسی قرار گرفته است .
در این پژوهش ، میخواهیم ، به بررسی بیشتر این دو مورد بپردازیم : در مدل EIM، اشاره شده که کاربران در سطح تحلیل سوم، خروجیهای نسبی خود را با دیگر کاربران در گروه مرجع مقایسه میکنند و برایشان اهمیت دارد که آیا سیستم جدید همه کاربران را به یک شکل تحت تأثیر قرار میدهد یا اینکه برای برخی، منفعت بیشتری علل مقاومت کاربران در پیادهسازی ...