چکیده:
با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روز افزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی، آماده سازی افراد، جهت رویارویی
با موقعیت های دشوار، امری ضروری به نظر می رسد به همین دلیل روان شناسان جهت پیشگیری از بیماری های
روانی و نابهنجاری های اجتماعی، آموزش مهارت های زندگی را در سراسر جهان و در سطح مدارس آغاز نموده
اندهدف اصلی این پژوهش افزایش مهارت اجتماعی معلمان ناحیه یک ری در سال تحصیلی ٩٩-٤٠٠ بوده است.
پژوهش حاضر به روش اقدام پژوهی انجام شده است. جهت اجرای این طرح، توسط پژوهشگر به طور متوسط ٥ ماه و
هر هفته ١ جلسه برای همکاران، آموزش داده شده است. اینجانب سعیده رزاقی کارشناس واحد قرآن در سال تحصیلی
٤٠٠-٩٩ رفتارهای قابل قبولی که فرد را قادر می سازد با دیگران رابطه موثر داشته باشد در همکاران مشاهده کردم.
لذا تصمیم گرفتم که برای توانمندی افراد دربرخورد با مسایل مختلف زندگی وقت و هزینه صرف بنمایم. به منظور
ایجاد حساسیت و برانگیختن انگیزه همکاران جهت همکاری و حضور درکلاس های آموزشی در جلسه ٩٩/٧/١٥ دعوت
از آنها راجع به مهارت اجتماعی و توانمندی افراد دربرخورد با مسایل ومشکلات مختلف زندگی، وجود روابط اجتماعی
و عوامل در رشد مطلوب، بحث و گفتگو کردم. این ایجاد حساسیت باعث شد که در این امر عملکرد موفق تری داشته
باشم. بطوریکه تعداد زیادی از همکاران تقاضای کلاس های متعدد آموزشی نمودند. و با رعایت مهارت های زندگی
توسط اینجانب به عنوان مربی صرف آموزش دراین زمینه شد و بیشتر وقت پیدا می کردم که در رابطه با مقوله مهارت
آموزش فردی وگروهی بدهم. با بکارگیری راهکارهای متعدد ی مانند: آموزش مهارت های زندگی، شیوه فرزند
پروری و اصلاح نگرش در همکاران - مشارکت دادن همکاران در اجرای مقررات مدرسه -افزایش فعالیت اجتماعی
همکاران در مدرسه -افزایش آگاهی و اطلاعات همکاران در زمینه مهارت های زندگی - علاقه مند کردن همکاران به
فعالیت های ورزشی و هنری-علاقمند کردن همکاران به مهارتهای اجتماعی و روشهای مهارتهای اجتماعی و. باعث
ارتقاء آگاهی همکاران دراین زمینه شدم. همچنین علاوه بر روش های فوق با بکارگیری راهکارهایی ویژه همکاران
فوق الذکر، موفق به افزایش مهارت شدم. که وجود روابط گرم وصمیمی با انسان های دیگر، منبع ایمنی، اعتماد،
راحتی وآسایش هرانسانی است که به تبع آن می تواند دررشد مهارت وکاهش احساس کم رویی و بی ارزشی او نیز
موثر واقع شود و به هنگام رویارویی با مشکلات وفشارها حتی درمواقع سخت زندگی به اوکمک نماید.
خلاصه ماشینی:
«آمـوزش مهـارت هاي زندگي به مجموعه اي از توانايي هايي گفته مي شود که زمينه سازگاري رفتـار مثبـت و مفيـد را فـراهم مـي آورد و ايـن توانايي ،فرد را قادرمي سازد که ضمن پذيرش مسئوليت هاي اجتماعي خود ،بدون لطمه زدن به خود و ديگران بتواند به شـکل موثري با خواست ، انتظارات و مشکلات روزانه در روابط بين فردي روبرو گردد (کـريم زاده ، ١٣٨٨ ، ص ٥٥)آنچـه کـه امـروز تحت عنوان مهارت زندگي مشهور است تنها حاصل کار پژوهشگران عصر حاضر نيست بلکه بسياري از اين مهـارت هـا در لابـه لاي تعاليم الهي بخصوص در قرآن و احاديث معصومين بيان شده است .
هر فرد براي زندگي موفق در يک جامعه ، علاوه بر مهارت هاي فردي به مهارت هاي ديگري نياز داردکه از آن به نام مهارت هاي اجتماعي ياد مي کنند پرورش معلمان مهارت هاي اجتماعي، مجموعه رفتارهايي است اکتسـابي کـه از طريق مشاهده ، مدل سازي، تمرين و بازخورد آموخته مي شود و داراي ويژگي هاي زير است و رفتارهاي کلامي و غيـر کلامـي را در بر مي گيرند و اسخ هاي مناسب و مؤثر را در بر دارند، بيشتر جنبه تعاملي داشـته ، تقويـت اجتمـاعي را بـه حـداکثر مـي رسانند و بر اساس ويژگي ها و محيطي که فرد در آن واقع شده است ، توسعه مي يابند و از طريق آموزش رشد مي کنند.