چکیده:
واژه توبه و مشتقات آن ٩٢ بار و کلمه استغفار و مشتقات آن ٤٥ مرتبه در قرآن کریم ذکر شده است و در آیات متعدد
دیگری نیز بدون ذکر این واژهها به این مساله اشاره شده است. توبه از دیدگاه حقوق جزای اسلامی به عنوان یکی از
مسقطات و بازدارندهها از مجازات شمرده شده است و از این باب یک تاسیس حقوقی در حقوق جزای اسلامی میباشد.
در دین مسیحیت نهادی مانند توبه که دارای ابعاد حقوقی باشد وجود ندارد؛ با این وجوداعتراف نزد کشیش تا حدودی
از لحاظ روانی و رفتاری نزدیک به مفهوم توبه می باشد. در این جا، کشیش محرم اسرار می شود و حکم پاکی از گناه
را صادر می کند. هم چنین تعمید هم به عنوان یکی از آیین های دین مسیحیت مطرح است که درمیان سه مذهب
کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان مورد پذیرش است. این مقاله می کوشد با واکاوی در نهاد توبه، آن را بانهادهای مشابه
نظیر اعتراف و تعمید در حقوق مسیحیت مقایسه و به آثار حقوقی آنها در این دو نظام حقوقی بپردازد.
خلاصه ماشینی:
نقش توبه در مراحل مزبور به شرح ذيل است : الف - در صورتي که کسي مرتکب جرمي شود و اين جرم از طريق مقامات انتظامي و قضايي جامعه کشف نگردد و او بين خود و حضرت باري تعالي توبه نمايد و شرايط مقرر در تحقق توبه را شامل جلب گذشت متضررآن از جرم و اصلاح رفتار و عمل خود رعايت کند، براساس اطلاق آيات مربوطه گناهان او مورد بخشش و مغفرت خداوند قرار گرفته و مجازات او ساقط مي شود.
هم چنين در صورتي که جرم از طريق علم قاضي ثابت شده باشد، معترض اختيار قاضي متعاقب احراز توبه براي سقوط مجازات نشده است ، اما با استفاده از روايات وارده در اين باب ، مي توان علم قاضي را هم به اقرار ملحق دانست .
(مرعشي شوشتري ،١٣٧٥: ٢٧) توبه بعد از اثبات جرم با قيام بينه در اين مورد دو نظريه وجود دارد: مشهور فقهاي اماميه معتقدند که اگر جرم با شهادت شهود ثابت شود و مرتکب ، پس از آن توبه نمايد، امام اختيار عفو او را ندارد و بايد حد الهي را بر وي جاري سازد.
(مرعشي شوشتري، (16 :1375 کيفيت توبه در جرايم مستوجب حد سوالي که در اين باب مطرح است اين که اگر کسي قبل از اقرار و يا قبل از قيام بنيه در حقوق الله توبه کند، آيا حد ساقط ميشود يا خير؟ اگر فرد بين خود و خداوند تبارک و تعالي توبه کند، توبه محقق شده و مسقط مجازات خواهد بود و اگر بعد از توبه با مراجعه به حاکم و اقرار در نزد او تقاضاي اجراي حد نمايد، در اين صورت حد بر او جاري ميشود.