چکیده:
سابقه و هدف : مدیریت کلاس درس محور یا تصمیم گیری مشارکتی از ویژگیهای بارز نظامهای آموزشی در دهه اخیر به
شمار می آید این امر مهم به ویژه در کشور های جهان دگرگونی های مهمی در روشهای اداره مراکز آموزشی
وآموزشگاهها به وجود آورده است .هدف بررسی مدیریت در کلاس درس است .
مواد و روشها:.مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی
پرداخته شده است . روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن ، کتابخانه ای است . بدین صورت که از
منابع کتابخانه ای نظیر: کتاب ، مقاله ، منابع خارجی و ... و آموخته های محقق استفاده شده است .
یافته ها: از نظر این پژوهش کلاس درس محوری نوعی ایجاد تغییرات آموزشی وبر نامه درسی است و این امر زمانی
می تواند موثر باشد که همراه با درگیری فعال کلاس درس باشد. یعنی تمرکز زدایی پایدار در نظام آموزشی انتقال
اختیار (تفویض اختیار) و قدرت تصمیم گیری به کلاس درس محول گردد .
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که فرایند مدیریت کلاس درس محوری به افرادی که در
کلاس درس کار می کند اجازه میدهد تا جنبه های گسترده ای از موضوعات کلاس درس ای که در ان کار می
کنند را در نظر گرفته از انرژی خود به منظور بهبود و توسعه کلاس درس بیشتر استفاد ه کنند. .
خلاصه ماشینی:
فهم تامل اينکه چگونه مديريت در کلاس درس مي تواند مي تواند سودمند باشد نيازمند مشخص کردن شرايط مورد نياز براي برانگيختن و توانا کردن مدارس به منظور استفاده از قدرت تصميم گيري خود و همچنين سازگار کردن نو آوري هاي متناسب و توسعه دهنده عملکرد کلاس درس است .
[١٣] مديريت و نقش مدير کلاس درس : اجراء برنامه هاي آموزشي و پرورشي، مستلزم تهيه و تدارک تسهيلات و تجهيزات لازم از قبيل موارد زير مي باشد ساختمان و تأسيسات کلاس درس ، آزمايشگاه ، کارگاه ، کتابخانه ، زمين ورزش ، وسائل آموزشي، پرورشي، ورزشي و براي اين منظور، مديرها بايد فعاليت هاي خاصي انجام دهند.
پس نتيجه مي گيريم که در اولويت اول داشتن برنامه توجه به روش هاي تدريس ، ارزشيابي مستمر از روش ها و ميزان دست يابي به اهداف و تقويت مديريتي که نتيجه ي همه ي تلاش ها و اقدامات آن معطوف به رضايت دانش آموزان و توسعه ي يادگيري باشد ودرمرحله دوم توجه به پشتيباني و تامين امکانات مالي وفيزيکي واز همه مهمتر رسيدگي به وضعيت معيشتي معلماني که در راستاي اهداف فوق مجددانه تلاش مي نمايند در بهبود بخشيدن به مديريت کلاس درس مهم و ضروري است .
اگر چه مدير تمامي نقش ها را به طور همزمان اجرا نميکند، اما بايد تلاش کند که آمادگي و مهارت کافي را در مورد هر يک از نقش هاي اصلي خود بدست آورد، تا اگر شرايط و موقعيت لازم فراهم شد بتواند کار خود را به نحو مطلوب و اثر بخش انجام دهد [٥] اداره کننده به نظر بيشتر مردم مهمترين نقش مدير کلاس درس ، همان نقش مدير بودن است .