چکیده:
پرخاشگری یکی از مسائل مهم دوران دانش آموزی خصوصا دوره کودکی است و مشکلات مربوط به خشم همچون
کینه ورزی و پرخاشگری ازدلایل مهم مشکلات اجتماعی وت رک تحصیلی در دانش آموزان است. از این رو هدف عمده
این تحقیق بررسی تاثیر عملکرد خانواده بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان رشتخوار میباشد. روش
تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را دانش آموزان ابتدایی شهر رشتخوار در سال تحصیلی ۱۳۹۹-
۸ تشکیل میدهند که تعداد جامعه آماری ۶۰۰ نفر بوده و با استفاده از جدول مورگان نمونهای به حجم ۲۳۴ نفر به
صورت تصادفی انتخاب کردید. برای جمع آوری اطلاعات درمورد پرسشنامه عملکرد خانواده مت مستر و
اپشتاین (9) ۱۹۸۳و سیاهه خشم نواکو (مقیاس پرخاشگری نواکو (۱۹۹۸) استفاده شد. جهت روایی محتوایی پرسشنامه از ده
نفر صاحب نظر در زمینه روانشناسی و وروان پزشکی خواسته است تا میزان روایی هر جمله را با علامت زدن مشخص
نموده و نظر اصلاحی بدهند. نتیجه این نظر خواهی نشان داد که پرسشنامه مذکور دارای روایی بالایی است و برای
تعیین پابایی آن از روش با زآزمایی استفاده شد که میزان پابایی ۰/۸۶ و۰۱۷۹ برآورد کردید. یافتهها ونتایج نشان داد که
هر سه سطح ساختاری,ساختاری وشغلی عملکرد خانواده بر میزان پرخاشگری کودکان تاثیر معنی داری دارد و بهترین
عملکرد برای کاهش پرخاشگری و موّلفههای آن عملکرد ساختاری بود.
خلاصه ماشینی:
حيدري (١٣٨٤) در تحقيقي تحت عنوان بررسي رابطه عملکـرد خانواده و مؤلفه هاي خود گرداني در دانش آموزان پسر پايه دوم متوسط نظري شهر ايلام اجرا نمود، وي به ايـن نتيجـه دسـت يافت که بين ١٢ بعد از ابعاد عملکرد خانواده بـا خـودگرداني رابطـه معنـي داري وجـود دارد.
فرضيه اول : بين عملکرد ساختاري خانواده و مؤلفه هاي پرخاشگري کودکان (پرخاشگري، پرخاشگري فيزيکي، پرخاشگري کلامي، خصومت و خشم ) رابطه وجود دارد.
و همچنين ضريب همبستگي بين عملکرد ساختاري خانواده با خشم معنادار بود و فرضـيه تحقيـق تاييـد شـد.
ضريب همبستگي بين عملکرد ساختاري خانواده با پرخاشگري فيزيکي معنادار بود و فرضـيه تحقيـق تاييد شد (٠٠٠١=p).
و همچنين ضريب همبستگي بين عملکرد ساختاري خانواده با خشم معنادار بود و فرضيه تحقيـق تاييـد شـد.
1 اميني، فريبا (١٣٧٩) مقايسه عملکرد خانواده در دو گروه دانش آموزان دختر مستقل و وابسته به ديگران پايـان نامـه کارشناسي ارشد ، دانشگاه تربيت معلم .
5 پيکرستان ، عباسعلي (١٣٨٠)، بررسي عملکرد خانواده هاي داراي دختـر نوجـوان فـراري و خـانواده هـاي داراي دفتـر نوجوان عادي ، پايان نامه کارشناسي ارشد ، دانشگاه تربيت معلم .
شريفي، فريبا (١٣٨٣) عملکرد خانواده و ميزان سازگاري، پايان نامه کارشناسي ارشد – دانشگاه علامه طباطبايي ١٧.
نجمي، بدرالدين (١٣٧٩) بررسي ارتباط بين عملکرد خانواده و محبوبيـت اجتمـاعي کودکـان در گـروه همسـالان – پايان نامه کارشناسي ارشد – دانشگاه آزاد اسلامي رود هن ٣٠.
بررسي ارتباط بين عملکرد خانواده و محبوبيت اجتماعي کودکان در گروه همسالان ، پايـان نامه کارشناسي ارشد.
Journal of personality and Social Psychology.