چکیده:
استفاده از آموزش الکترونیکی و فناوریهای نوین آموزشی در مدارس و بهرهگیری از آنها در مراکز آموزشی، هرچند که نمیتواند تنها ابزار مقابله با تهدیدها و رهایی از امواج خروشان تغییرات پرشتاب جامعه بشری باشد، اما به محیطهای آموزشی نوید میدهد که با استفاده مستمر از این فناوری حداقل در امر آموزش گامی موثر بردارند و دانشآموزان در روند یادگیری مشارکت بیشتر و فعالتری داشته باشند. از اینرو با توجه به اهمیت این موضوع در پژوهش حاضر قصد داریم به بررسی میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی و منابع الکترونیکی، در تدریس و تاثیر آن بر یادگیری دانشآموزان بپردازیم. روش پژوهش حاضر کیفی- توصیفی میباشد و از منابع و اسناد مختلف در این زمینه استفاده شده است. در نهایت نیز نتیجه چنان حاصل شد آموزش خود را به کمک فناوریهای نو اثر بخش میگردد و به مهمترین عامل اشاعهی فناوری در آموزش و پرورش تبدیل خواهند شد.
خلاصه ماشینی:
آموزگار مقطع ابتدائي، آموزش و پرورش ناحيه ١، استان مرکزي، ايران واژه هاي کليدي: چکيده معلمان، آموزش مجازي ،رسانه هاي ،الكترونيكي ،راه حل استفاده از آموزش الکترونيکي و فناوريهاي نوين آموزشي در مدارس و بهره گيري از آنها در مراکز آموزشي، هرچند که نميتواند تنها ابزار مقابله با تهديدها و رهايي از امواج خروشان تغييرات پرشتاب جامعه بشري باشد، اما به محيط هاي آموزشي نويد ميدهد که با استفاده مستمر از اين فناوري حداقل در امر آموزش گامي موثر بردارند و دانش آموزان در روند يادگيري مشارکت بيشتر و فعالتري داشته باشند.
گوشي هوشمند در دسترس ترين وسيله در بين معلمان و دانش آموزان ميباشد، اتصال به اينترنت با استفاده از گوشي هوشمند براي جستجوي اطلاعات و تمرينات درسي و نيز استفاده ازشبکه ها ي اجتماعي بيشترين ميزان استفاده را در ميان معلمان و دانش آموزان داراست ؛ ناگفته نماند نرم افزارهايي وجود دارند که امکان تدريس آنلاين يا مدرسه آنلاين يا همان کلاس هاي مجازي را فراهم ميکنند برخي از اين نرم افزارها رايگان و برخي ديگر مستلزم پرداخت هزينه هستند که ميتوان با استفاده از آنها تدريس يک درس را طراحي کرد (تسنيم ، ١٣٩٨).
صدري ارحامي (١٣٨٢) مسائل فرهنگي را به عنوان عامل مشکل ساز در برنامه ريزي و اجراي طرح يادگيري مجازي ميداند و معتقد است مسائلي از قبيل : مقابله و مخالفت افراد در استفاده از روش هاي نوين در برابر روش هاي سنتي آموزش ، وجود مشکلات خاص ، شامل : بستر مخابراتي در ايران ، عدم وجود نرم افزارهاي آموزشي مناسب و هزينه سخت افزاري بالا، ميتواند برنامه ريزي و پياده سازي طرح مدارس الکترونيکي در ايران را دچار مشکل سازد.