چکیده:
تحوللات سریع» افزایش ار تباطات دوربردء انفجار دانش, تبادل اطلاعات چند بعدی,»
سرعت و پهنای باند بسیار بالا و دگرگونیهای فراوانی در تکنولوژی و ساختارها و
فرهنگ جامعه بوجود آورده است. خانوادههای گستره بسوی هستهای شدن کرایش
پیدا کرده» جهان کوچک و دهگدهای شده و اثر پروانهای و تاثیر همه جانبه مریی و
نامریی حوادث در اقصی نقاط جهان بر همدیگر» ارتباط متعامل پدیدهها را بیش از پیش
نموده وتغییر روابط و آداب» بیشنها و نگرشها و نوع نیاز و چگونکی برآوردن آنها
بوجود آورده است.
در عرصه دانش برآورد روند رشد دانش بشری به گونهای است کهه هر هفتاد روز
حجم دانش بشری دو برابر میشود. و این به معنای سرعت رشد دانش و کهنه شدن
مطلب علمی است» علم مدیریت و سازمان نیز در همین راستا به سرعت در حال تحول
است و درک این تغییرات و همراه شدن با این تغییرات و کم کردن شکاف نسلی و
سطوح سازمانی و مشتری مداری وتوجه به نیازهای انسانی و باقی ماندن در عرصه
رقابت عمدهترین موضوعی است.
خلاصه ماشینی:
و در اين ميان آنچه که بيشترين تاثير را در آماده کردن منابع انساني براي پذيرش ، اجرا و نهادينه کردن تغييرات و همسويي با شرايط اجتماعي و پيشگامي سازمان و جامعه دارد، رهبري است و هم اوست که با ذهني آگاه ، مهارت ادراکي بالا، اتگا بر نفوذ سازماني و درک تحولات محيطي و ضرورت هاي سازماني، ايجاد تغيير را احساس ، چشم انداز را ترسيم و اهداف و استراتژيهاي سازماني را در جهت آن ها مشخص ميکند و با ايجاد احساس نياز و اميد به تغيير و با زمينه سازي براي آموزش و آشنايي کارکنان با اين اهداف و مفاصد و ايجاد يک هماهنگي و انسجام بي همتا بين اهداف و نيازهاي فردي و سازماني موجب برانگيختن انگيزه هاي سرمايه هاي انساني، براي تلاش مضاعف و جمع افزايي براي حصول به اهداف ميشود.
سوم : جنبه رهبري توانايي وي در به کارگيري شکل هاي مختلف قدرت براي اعمال نفوذ در رفتار پيروان از راه هاي گوناگون است (رضائيان ، ١٣٩١: ٣٨٨- ٣٨٩) رهبري سازمان در کنار برنامه ريزي، سازماندهي و کنتـرل ، از وظايف ضروري و مهم مدير تلقي ميشــود و نقشــي اساســي در اداره ســازمان دارد؛ اين اهميت تا آن جاست که مديران را رهبران سازماني قلمداد ميکنند (رابينز ١٣٩٠) بنابرايــن براي اينکه يک ســازمان موفق باقــي بمانــد، وجود رهبــري واجب و ضروري اســت ، حتــي بهترين کارکنان نيز نياز دارنــد، بدانند که چگونه ميتوانند در راه رســيدن به اهداف ســازماني مشارکت داشته باشند (چو و تسينگ ٢٠٠٨) رهبري از ميان کارکنان و همگام با نياز ها و خواسته هاي آنان است ، رهبري بر ساختار و سازمان غيررسمي استوار، ارتباطات رهبري تابع شرايط رسمي و سلسله مراتب نيست ، قدرت و اختيار رهبري با پذيرش پيروان ايجاد ميشود و با احساس رضايت آنان همراه است ، (به تصویر صفحه رجوع شود) اصطلاح «رهبري» و «مديريت » به صورت متناوب استفاده ميشود، اما تعريف اين دو کمي متفاوت است .