چکیده:
یکی از برنامههای پرطرفدار در برنامه مدارس تربیت بدنی است. تربیت بدنی و ورزش مقولهای است که در هر اجتماعی جایگاه ویژهای دارد و نقش آن در شکوفایی استعدادهای مختلف افراد و متعاقب آن تقویت و افزایش ظرفیتهای اخلاقی، تربیتی، جسمانی، ذهنی، عقلی، مهارتی، عاطفی و اجتماعی افراد انکار ناپذیر است، تربیت بدنی بخشی از تعلیم و تربیت است و باعث رشد ابعاد شخصیتی و شناختی و اجتماعی کودکان میشود؛ اما با توجه به اینکه در چندسال اخیر بیماری کرونا در کشور قالب شد و دانشآموزان از مدرسه فاصله گرفتند، عملکردشان در درس ورزش ضعیف شده و نسبت به فعالیتهای این واحد علاقه ی کمتری نشان میدهند. از این رو در پژوهش حاضر که به روش اقدام پژوهی انجام گرفته است قصد داریم به بررسی راهکارهای علاقهمند سازی دانشآموزان به درس تربیت بدنی و فعالیتهای متناسب با هر بپردازیم. در نهایت نیز باتوجه به بررسیهای صورت گرفته نتیجه چنان حاصل شد که با فاصله گرفتن دانشآموزان از مدرسه فعالیتهای بدنی آنان نیز کمتر شده و با توجه به محدودیتهای خانوادگی، مالی یا محل سکونت و. امکان انجام فعالیتهای ورزشی نداشتند؛ از اینرو با درنظر گرفتن شرایط دانشآموزان و با بکارگیری راهکارهای نامبرده و طی زنگهای ورزش در دوماه توانستم برای دیگر دانشآموزان را در این درس فعال و علاقهمند سازم.
خلاصه ماشینی:
نتايج اين تحقيقات نشان ميدهد افراد با آمادگي جسماني بالاتر در انجام اين فعاليت ها، دقت بيشتري از خود نشان داده و در برخي از موارد سرعت واکنش آنها نيز بالاتر بوده است که در ذيل به چند نمونه از تحقيقات مثبت و موثر دررابطه با موضوع تحقيق مورد نظر و تاثيرات مثبتي که در يادگيري دانش آموزان دارد را ذکر ميکنيم : فراهاني و همکاران (١٣٩٠)، در مقاله خود تحت عنوان "تاثير ورزش صبحگاهي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر راهنمايي شهرستان سبزوار" به اين نتيجه رسيدند که ميان نمرات دانش آموزاني که مورد تحقيق و بررسي بودند و هرروزه ورزش انجام ميدادند و دانش آموزاني که ورزش نميکردند تفاوت معناداري وجود دارد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) گام چهارم : تحليل داده ها چرا اين پژوهش انجام ميشود؟ من بعد از ورود به کلاس و حضور چند جسله اي به طور متواتر در کلاس ششم ابتدايي متوجه بي انگيزيگي و ضعف برخي از دانش آموزان اين کلاس نسبت به درس تربيت بدني شدم ، با توجه به انکه تربيت بدني يکي از دروس موثر و تاثير گذار در انگيزه دانش آموزان است و از طرف ديگر مباحث هر پايه تحصيلي به عنوان پايه و اساس مقاطع بالاتر ميباشد تصميم گرفتم دانش آموزان را نسب به فعاليت هاي اين واحد درسي علاقه مند سازيم .