چکیده:
معلم به عنوان اساسیترین رکن آموزش و پرورش وظیفه تربیت نیروی انسانی برای به حرکت درآمدن چرخهای توسعه کشور و همچنین سیر به سوی حیات طیبه را دارد. در این راستا سند تحول بنیادین بهترین نقشه راه را به معلمان و جامعه آموزشی نشان میدهد. هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی صلاحیتهای مهارتی معلمان مدارس شهرستان خرمدره با تکیه بر سند تحول بنیادین است. روش پژوهش توصیفی مبتنی بر تجربه میباشد. جامعه پژوهش معلمان مدارس ابتدایی شهرستان خرمدره و نمونه تعدادی از معلمان شهرستان خرمدره براساس روشهای موجود تخمین زده شد و پژوهشگر در آن حضور داشت. ابزار گردآوری گذارهها یادداشت برداری بود و از شیوه گردآوری به روش مشاهده مستقیم و نیمهمستقیم استفاده شده بود. نتایج حاصل حاکی از آن بود که برخی از صلاحیتهای مهارتی همچون آموزش قومی، فنآموزی و کارآفرینی و خلاقیت در معلمان نمونه وجود نداشت. برخی به طور متوسط وجود داشت همانند اثربخشی، تنوع آموزشی، فناوریهای نوین و ارزشیابی و بازنگری و مواردی که در سطح بالایی قرار دارند: مدیریت، گسترش عدالت و مشارکت با اولیا.
خلاصه ماشینی:
com واژه هايکليديچکيده : تحول بنيادين ، صلاحيت هاي مهارتي معلمان ، آموزش و پرورش معلم به عنوان اساسي ترين رکن آموزش و پرورش وظيفه تربيت نيروي انساني براي به حرکت صلاحيت هاي درآمدن چرخ هاي توسعه کشور و همچنين سير به سوي حيات طيبه را دارد.
هدف از اين پژوهش بررسي تطبيقي صلاحيت هاي مهارتي معلمان مدارس شهرستان خرمدره با تکيه بر سند آموزش و پرورش تحول بنيادين است .
معلم در سند به اين صورت تعريف شده است که «به فردي اطلاق ميشود که رسالت خطير تربيت دانش آموزان را در نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي بر عهده دارد».
سند تحول بنيادين نيز اين اصل را در نظر گرفته است و به تنوع بخشي به محيط هاي يادگيري در فرآيند تعليم و تربيت رسمي عمومي و تنوع بخشي در ارائه خدمات آموزشي و فرصت هاي تربيتي متناسب با مصالح جامعه ، نيازها و علايق دانش آموزان در راستاي شکوفايي استعدادهاي آن ها تاکيد کرده است (سند تحول بنيادين ، ١٣٩٠).
صلاحيت هاي معلمي خانم x (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به جدول بالا ميتوان نتايج زير را استنباط کرد: مواردي همچون خلاقيت و فن آموزي و کارآفريني در کلاس وجود نداشت و در حد ضعيف در نظر گرفته شده اند.
صلاحيت هاي معلمي خانم y (به تصویر صفحه رجوع شود) باتوجه به جدول بالا ميتوان چنين نتيجه گرفت که صلاحيت هاي مديريت ، گسترش عدالت و مشارکت اوليا در اين معلم به حد بالايي وجود داشت که باعث پويايي در کلاس درس ميشد.