چکیده:
بازخوانی مولفه های مدرنیته در آثار محمدرضا شمس چکیده مدرنیسم بهعنوان جنبشی بزرگ به ایجاد تحول عظیمی در عرصهی هنر و ادبیات منجر شد که این تحول به حوزهی ادبیات کودک و نوجوان نیز راه پیدا کرد. محمدرضا شمس از نویسندگانی است که قصد دارد کودکان و نوجوانان جامعه را با واقعیتهای دنیای مدرن آشنا سازد؛ بههمین دلیل این نویسنده مولفههای عصر نو را با فرم روایی و داستانی برای این قشر از مخاطبان بیان میکند. این پژوهش بر آن است تا جامعهی مخاطبان را با قلم متفاوت محمدرضا شمس که همگام با فضای مدرنیستی و متناسب با تغییر ذائقهی کودکان است، آشنا سازد. روش پژوهش تحلیل محتوای قیاسی با رویکرد توصیفی تحلیلی است. این پژوهش درصدد است به بررسی مولفههای برجستهی معنایی مدرنیته از جمله تفکر انتقادی، الیناسیون و کلیشهزدایی در آثار شمس بپردازد. نتایج پژوهش بر این است که محمدرضا شمس در آثار خود بیعدالتیهای جامعه از جمله فساد اداری در نظام بروکراسی و مردسالاری را به بوته نقد میگذارد و بر آن است که مخاطب را با واقعیتهای تلخ جامعه آشنا سازد؛ از سوی دیگر زندگی امروز افراد جامعه توام با ازخودبیگانگی است که شمس این مولفه را در قالب تنهایی و مرگ، بحران هویت و زمانپریشی به نمایش میگذارد. ادبیات مدرنیستی با نگاهی متفاوت درصدد جلب نظر خوانندگان خاص است؛ از اینرو با استفاده از بداعت، خلاقیت و هنجارشکنی، مخاطبان خاص خود را میطلبد. از همینروست که شمس از شخصیتهایی بهره میگیرد که از همنوعان خود متمایز هستند، بنابراین شخصیتها با ایدئولوژی ابرقهرمانی و مستقلانه درصدد انجام ماموریت خود میشوند و با جسارت در جویندگی به اجرای امور و هدف میاندیشند.
Modernism, as a great movement, led to a great evolution in the field of art and literature,. Shams is one of the writers who intends to acquaint the children and adolescents of the society with the realities of the modern world; so, this author expresses the components of the new era for this group in narrative form. The importance of the present study is to acquaint the audience with the different style of Mohammad Reza Shams, which is in accordance with the modernist atmosphere and is appropriate to the changing children's tastes. The present study investigates the prominent semantic components of modernity, including critical thinking, alienation, elitism and defamiliarization by descriptive- analytical , " Shams criticizes Injustice of society, corruption in bureaucracy, patriarchy, environmental crisis and children with irresponsible parents and intends to acquaint the audience with the trend of current world, hence he exposes the bitter realities of society objectively by critical perspective, so children and adolescents get acquainted with the contradictions of the present society by reading Shams stories.On the other hand, the present life of people in the society is accompanied by alienation, that Shams displays this component in the stories of " in the form of loneliness and death, identity crisis and anachronism.In the story of,Shams deals with the contradiction between the elite class and the middle class by an elitism approach, so in this narrative, the elite tries to complete the mission by superhero ideology and independently, and finally, in the stories of the author by applying the anarchist component, uses characters who are different from their peers, so they think of performing affairs and goals independently by audacity in searching.