چکیده:
هدف از انجام مقاله حاضر، پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس سبک های فرزندپروری ادراک شده و تاب آوری تحصیلی در بین دانش - آموزان پایه ششم ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه دانش - آموزان پایه ششم ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی ١٤٠١-١٤٠٠ اعم از دختر و پسر به تعداد ٩٥٢٧ بودند. نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان (١٩٧٠) ٣٨٤ نفر مشخص شده است که به روش در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه های سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (١٣٩١) که ضریب پایایی این ابزار در پژوهش حاضر ٠. ٧٧٨ به دست آمد، سبک های فرزندپروری ادراک شده بامریند (١٩٩١) ضریب پایایی این ابزار در پژوهش حاضر برای سبک فرزندپروری ادراک شده سهل گیر ٠. ٧٣، سبک فرزندپروری ادراک شده مستبد ٠. ٦٥ و سبک فرزندپروری ادراک شده مقتدر ٠. ٧٣ به دست آمد و تاب آوری تحصیلی ساموئلز (٢٠٠٤) که ضریب پایایی این ابزار در پژوهش حاضر برای مهارت های ارتباطی ٠. ٧٦، برای جهت گیری آینده ٠. ٦٦ و برای حل مسئله محوری مثبت نگری ٠. ٦٢ به دست آمد استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که ١١ درصد از تغییرات متغیر ملاک یعنی سرزندگی تحصیلی، می تواند توسط متغیرهای سبک های فرزندپروری ادراک شده و تاب آوری تحصیلی تبیین شود (٠/٠١> p). همچنین نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان داد که بین سبک فرزندپروی سهل گیرانه و سرزندگی تحصیلی با ضریب همبستگی ٠/١٧٠ رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (٠/٠١> p). علاوه براین، بین تاب آوری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با ضریب همبستگی ٠/٢٨١، بین مهارت های ارتباطی و سرزندگی تحصیلی با ضریب همبستگی ٠/٢٢١، بین جهت گیری آینده و سرزندگی تحصیلی با ضریب همبستگی ٠/٢٥٣، بین حل مسئله محوری مثبت نگری و سرزندگی تحصیلی با ضریب همبستگی ٠/١٦٠ رابطه منفی و معناداری وجود دارد (٠/٠١> p).
خلاصه ماشینی:
سرزندگي براي دانش آموزان در محيط تحصيل از اهميت بالايي برخوردار است چرا که به يک ساختار چندبعدي متشکل از توانايي فرد براي مقابله با انتظارات درباره تکاليف تحصيلي، موقعيت در محيط تحصيلي و همچنين حس شادي و دلبستگي به محيط تحصيل اشاره دارد (رايب ، سايروس و لانگان ٦، ٢٠١٦)؛ بنابراين ، شناخت عوامل افزايش دهنده سرزندگي ميتواند در توسعه برنامه ريزيهاي هدفمندتر در 1 Beyhan 2 academic buoyancy 3 Yun, Hiver & Al-Hoorie 4 Martin, Yu, Ginns & Papworth 5 Xu, An, Ding, Yuan, Zhuang, Goh 6 Ribbe, Cyrus & Langan 523 زمينه تحصيلي موثر باشد.
هدف اين مقاله پيش بيني سرزندگي تحصيلي بر اساس سبک هاي فرزندپروري ادراک شده و تاب آوري تحصيلي در بين دانش آموزان پايه ششم ابتدايي است .
پيشينه پژوهش هاي داخلي حاجيپور و عجم (١٤٠٠) در پژوهشي به بررسي پيش بيني سرزندگي تحصيلي بر اساس خلاقيت هيجاني و تاب آوري تحصيلي در دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهرستان گناباد پرداختند.
تحليل داده هاي استنباطي فرضيه اصلي سرزندگي تحصيلي بر اساس سبک هاي فرزندپروري ادراک شده و تاب آوري تحصيلي در بين دانش آموزان قابل پيش بيني است .
بحث در نتايج فرضيه اصلي سرزندگي تحصيلي بر اساس سبک هاي فرزندپروري ادراک شده و تاب آوري تحصيلي در بين دانش آموزان قابل پيش بيني است .
در پژوهش حاضر مشخص شد که سرزندگي تحصيلي بر اساس سبک هاي فرزندپروري ادراک شده و در دانش آموزان قابل پيش بيني است .