چکیده:
اگرچه طی سال های اخیر اقدامات زیادی درجهت افزایش امکاناتی نظیر نوسازی و احداث ساختمان های آموزشی و هوشمندسازی مدارس و رفع کمبودها در سطح استان های محروم کشور انجام شده، اما همچنان برخی استانها مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان از نظر کیفی در سطح پایینی قرار دارد، به طوری که به گفته رئیس آموزش و پرورش، این استان از نظر سطح علمی و آموزشی در رتبه ٣١ قرار دارد. معضلی که به عوامل متعددی از جمله تبعات جنگ هشت ساله و شرایط اقلیمی و جغرافیایی این استان برمیگردد که البته اکنون برنامه آموزشی جامعی برای ارتقای کیفی آموزش در استان تهیه و تدوین شده است. وی در گفت وگو با جام جم به عامل شرایط نامناسب اقلیمی و جغرافیایی استان و کمبود امکانات رفاهی و خدماتی اشاره و تصریح میکند: این شرایط موجب شده بسیاری از نیروها و معلم های زبده و حرفه ای پس از کسب تجربیات فراوان علمی و آموزشی، متقاضی ترک استان و انتقال به دیگر مناطق کشور باشند و در نتیجه این مساله تاثیر زیادی در افت کیفی آموزش در سطح استان دارد. با وجود همه این عوامل تاثیرگذار، نبود برنامه جامع و مدون علمی و آموزشی برای توسعه آموزشی استان، مهم ترین عامل افت تحصیلی و آموزشی دانش آموزان خوزستانی است که اکنون ما طرحی را براساس شاخص های بین المللی، ملی و محلی و براساس سند تحول بنیادی آموزشی آموزش و پرورش، تهیه و تدوین کرده ایم و ٢٣ اولویت برای آن مشخص شده است که با عمل به آن، بیشتر مشکلات آموزش برطرف خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
يافته ها حاکي از آن بود که آموزش مهارت هاي زندگي نشان دهنده مثبت بودن اثر مداخله بر روي روابط جسماني ، روابط اجتماعي ، اضطراب و افسردگي کودکان است و بعد از انجام مداخله نمره گروه آزمون بهتر از کنترل بود.
با توجه به يافته ها، ميتوان گفت نتايج تحقيق گوياي آن است که آموزش مهارت هاي زندگي بر ميزان سلامت روان و سبک هاي تبادل اجتماعي کودکان مدارس استثنايي شهرستان آمل مؤثر است .
باتوجه به مسائل مذکور و همچنين پيشينه ي تحقيقاتي بيان شده ، به نظر مي رسد براي بهبود روابط و به طورکلي تبادل اجتماعي و سلامت روان کودکان داراي اختلال رواني ، برگزاري جلسات آموزشي و کاربرد مداخلات روانشناختي مي تواند بر کيفيت زندگي اين افراد مؤثر باشد.
اميرفريار و همکاران (١٣٩٩) در تحقيق خود اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر سلامت روان مادران با کودکان داراي اختلال رواني را مورد بررسي قرار دادند.
آموزش مهارت هاي زندگي بر سبک هاي تبادل اجتماعي (منفعت گرايي، انصاف ، فردگرايي، پيگيري و سرمايه گذاري افراطي ) کودکان مدارس استثنايي تاثير معناداري دارد؟ جدول ٩- تعيين و مقايسه ميانگين نمره انصاف در گروه آزمون و کنترل قبل و بعد از آموزش مهارت هاي زندگي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول فوق مشاهده شد نمره انصاف در گروه آزمون تفاوت معني داري با قبل از مداخله نشان داده ولي در گروه کنترل اين تفاوت معني دار مشاهده نشد.