چکیده:
هدف مطالعه حاضر بررسی نقش واسطه ای تاب آوری تحصیلی در رابطه بین خودتنظیمی هیجانی با اشتیاق تحصیلی در کودکان با اختلال یادگیری خاص میباشد. این پژوهش از نظر روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی و با رویکرد معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص پایه پنجم و ششم شهر تبریز میباشد که به تعداد ١٧٠ نفر از آنان با استفاده روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق برای تحلیل سوالات پرسشنامه های استاندارد: تاب آوری تحصیلی ساموئلز (٢٠٠٤)، اشتیاق به تحصیل فردریکز، بلومنفیلد، پاریس (٢٠٠٥) و. پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی (٢٠٠٢) میباشد. برای تحلیل دادهها و آزمون سوالات از نرم افزار spss و روش های آماری توصیفی و از آماری استنباطی همبستگی و smart-pls برای تحلیل متغیر واسطه ای استفاده گردید.
خلاصه ماشینی:
ازجمله راهبردهاي مقابله اي مورد استفاده بعد از تجربه رويداد تنيدگي زا مي توان به راهبرد ملامت خود نشخوار گري، پذيرش ، ملامت ديگران ، فاجعه سازي و يا ارزيابي مجدد مثبت اشاره نمود که هر کدام پيامدها خاص خود را خواهد داشت (جورگمن و استنتون ، ٢٠١٦) 1 Special learning disorder ٦٥٥ با توجه به اينکه ، اشتياق ، ريشه در انگيزه فرد، سازگاري فرد با شرايط استرس زا و سازگاري موفق با شرايط تهديد کننده دارد و از آنجاييکه ، فرد با اشتياق بدنبال رسيدن به هدفي ميباشد، او در راستاي اين هدف ، تاب آور ميشود و شرايط را مديريت مي کند (دووني،٢٠١٦).
نتيجه تحقيق آنها حاکي از اين بود که خودتنظيمي پيش بيني کننده مثبت و معناداري براي مقابله و تحمل در برابر موقعيت هاي منفي و افزايش دهنده تاب آوري بود.
جهت بررسي نقش متغير ميانجي تاب آوري تحصيلي بر اشتياق تحصيلي و تنظيم هيجان شده از آزمون سوبل استفاده و نتايج در جدول ٤ گزارش شد.
در تبيين نتيجه بدست آمده چنين بيان ميشود که با وارد شدن متغير واسطه اي در رابطه بين دو متغير خود تنظيمي هيجاني با اشتياق تحصيلي، راهبردهاي منفي تنظيم شناختي هيجان کاهش مي يابند و فرد بواسطه تاب آوري جنبه هاي منفي شناختي را کنترل و مديريت مي کند.
Relationship between Academic Resilience and Self- regulation: A Study of Spanish Youth at Risk of Social Exclusio.