چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی ١٤٠٠- ١٣٩٩ بود. نمونه آماری شامل ٤٠ نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه بود که به شیوه نمونه گیری منظم انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه ٢٠ نفر) جایگزین شدند. جهت اندازه گیری اهمال کاری از مقیاس اهمال کاری تحصیلی سولومن و روث بلوم (١٩٨٤) و برای سنجش اضطراب امتحان از پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (١٩٨٤) استفاده گردید. برنامه مداخله ای آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد هیز، استروسال و ویلسون (١٩٩٩) به عنوان عامل آزمایشی در ٩ جلسه دو ساعته به صورت یک جلسه در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان اثربخشی معناداری دارد (٠٠١≥p). بنابراین میتوان گفت آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان میشود